sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:41

חוקרים רבים . אלה בוחנים רבות כיצד ניתן לשפר את תפקוד המודיעין , בין היתר על סמך ניתוח כישלונות והצלחות . גם ראשי המודיעין נדרשים לעתים לנושא זה בפומבי , כגון הרצאתו של ראש אמ"ן כוכבי בכנס לרגל 40 שנה למלחמת יום הכיפורים . המחקר בתחום ההפתעות האסטרטגיות ומתקפות פתע יכול היה להתפתח בין היתר כי כישלונות אלה הביאו בדרך כלל להקמת ועדות חקירה ממלכתיות . ממצאי הוועדות פורסמו לרוב והביאו לתוצאות פוליטיות וציבוריות קשות , ייתרמו רבות להבנת הסיבות לכישלונות מודיעיניים . גם התפתחות חוקים שונים במדינות בדבר חופש המידע מסייעת לחוקרים לצלול להררי המידע שבארכיונים רשמיים . מהפכת המידע , שהחלה בעולם העסקי וגלשה לעולם המודיעין , משפיעה גם על פעילות המודיעין ומביאה לחשיפת יותר מידע המשמש בסיס למחקר האקדמי . בעקבות דו"חות ועדות החקירה מתקיימים דיונים חשובים בקרב מומחים וגם בציבור , המתמקדים בשאלה - מה ניתן לעשות כדי למנוע כשלים אלה . לדוגמא , הדיון הציבורי בכישלון המודיעיני של מלחמת יום הכיפורים לא הסתיים , וכך גם בעניין המתקפה על מגדלי התאומים ומלחמת עיראק בארה . ( 2003 ) ב" מחקר מ 2009 - ניסה לבחון אפשרויות כמו לימוד מדיסציפלינות אחרות במדעי החברה כדי לשפר את יכולות המודיעין האסטרטגי בנושא ההתרעות ובתחומי המחקר . להערכתי , אין הבדל משמעותי בין גורמי הכישלון המודיעיני בתחום המודיעין האסטרטגי לגורמי הכישלון במודיעין המסכל ( ממ"ס ) אך קיימים הבדלים מהותיים במאפיינים של כל אחד מהם . המודיעין המסכל : מפנה במתקפה על התאומים לפי ה , Uppsala Conflict Data Project - מאגר המידע המהימן ביותר בנושא סכסוכים בינלאומיים ופנימיים בעולם , מאז 1989 ישנן פחות מלחמות אך ישנה עלייה ניכרת במספר הסכסוכים הפנימיים בתוך מדינות , כולל התקוממויות אזרחיות בלתי אלימות וגם צבאיות או אלימות . ב , 2012 - לדוגמה , היו בעולם 23 קונפליקטים פנימיים ( Intrastate ) ורק אחד היה בין מדינות . ( Interstate ) 2011 - ב היה המצב 19 ואפס בהתאמה . מ 1945 - ועד 2010 היו 178 מלחמות אזרחים , בכ 50 % - מהמקרים המטרה היתה העברת הממשלה הקיימת ובשאר המקרים ניסיונות להשיג מטרות אחרות , כולל שחרור משליט זר . לאחר קריסת ברית המועצות ב , 1989 - חזונו של פרנסיס פוקויאמה שבעולם יהיו פחות סכסוכים לא התממש , וסכסוכים פנימיים רבים מתקיימים ונמשכים בדרך כלל תקופה ארוכה יותר מאשר מלחמות בין מדינות . לממ"ס תפקיד חשוב בהתרעה על התפרצות התקוממות פנימית ובסיוע לשלטונות להביא לסיומה , במיוחד במקרים של התקוממות מזוינת . לעתים קרובות בחזית התקשורתית נמצא הצבא או כוחות הביטחון האחרים . מאז המתקפה בספטמבר , 2001 מופנית יותר תשומת לב ציבורית ובינלאומית לפעילות אלימה המתרחשת בתוך מדינות או לפעולות טרור המכוונות על ידי גורמים מבחוץ . כמו כן גבר הזרקור על תפקיד המודיעין המסכל , ( Counter Intelligence ) שיעדיו הם סיכול טרור , סיכול חתרנות פוליטית קיצונית ומניעת ריגול ע"י מדינות זרות . הממ"ס פועל בעיקר לסיכול פעילות קיצונית ואלימה המכוונת נגד ממשל קיים ושלטון כובש , כולל מניעת פיגועים באזרחים , בכוחות ביטחון , באתרים אסטרטגיים ומתקפות נגד בעלי תפקידי ממשל בכירים . בשנים האחרונות מכונה פעילות זאת . ( Counter Insurgency ) COIN לאחרונה אנו עדים להתפתחות תחום סיכול ה , cyberespoinage - הגורם נזק חמור למדינות ולארגונים מאחר וטרם הושלמה ההערכות האפקטיבית מולו . בישראל וברוב הדמוקרטיות המערביות קיימים ארגוני ממ"ס האמונים על התחומים שצוינו לעיל . בארה"ב המצב שונה . ה , FBI - שעיקר עיסוקו הוא חקירות פדרליות , אחראי גם על הממ"ס , אך לא בלעדית . הממ"ס אינו מנקודות החוזק של ה FBI 20 - ׁ ורק ב 2005 - אישר הנשיא ג'ורג' בוש את מדיניות המודיעין המסכל של ארה"ב , כולל מתן עדיפות גבוהה והקצאת משאבים מתאימים . בארה"ב פועלת משנת 2003 יחידה בשם National Counter Intelligence Executive ( NCIX ) האחראית לתיאום פעילות הממ"ס במדינה . המצב בישראל : ללא סמכויות אכיפה באמצע שנות ה 50 - נקבע השב"כ כאחראי לנושא הממ"ס בישראל , והממונה עליו הוא ראש הממשלה . עד החלת חוק השב , ( 2002 ) כ" פעילותו היתה מעוגנת בהבנות ובסיכומים בכתב ובעל פה בין גורמים שונים בקהיליית הביטחון והמודיעין . מאז , הדבר הוסדר באופן ברור , כפי שמופיע בסעיף 7 של החוק : "השירות מופקד על שמירת בטחון המדינה , סדרי המשטר הדמוקרטי ומוסדותיו מפני איומי טרור , חבלה , חתרנות , ריגול וחשיפת סודות המדינה" . עוד נקבעה בחוק אחריות השב"כ ל"קביעה של התאמה ביטחונית של אדם לתפקיד או למשרה שסווגו בסיווג ביטחוני , לרבות על ידי שימוש בבדיקות פוליגרף . " לפני מספר שנים נערך ניסיון מצד הממונה על הביטחון במערכת הביטחון ( מלמ"ב ) לקחת לעצמו סמכויות מסוימות בתחום הממ"ס על חשבון השב"כ , אך זה כשל . המודל הישראלי של הממ"ס לקוח מהמודל הבריטי ובשנים הראשונות לאחר הקמת המדינה , עברו עובדי השב"כ הדרכה במודיעין המסכל הבריטי , ה . MI 5 - במודל זה הממ"ס מתמקד באיסוף מודיעין על יעדים בשלושת התחומים שתוארו לעיל , אך אין לו סמכויות אכיפה . לצורך מעצר חשודים , למשל , עליו לשתף פעולה עם המשטרה או עם גופי אכיפה אחרים . מקומו של הממ"ס בדיסציפלינה המודיעינית במובנים מסוימים הממ"ס הוא בן חורג של עולם המודיעין . מאחר והוא עוסק בנעשה בתוך מדינות , הוא נחשב ליותר רגיש ומתפרסם פחות מידע על פעילותו בהשוואה למודיעין האסטרטגי . גם מבחינה אקדמית הממ"ס נחקר פחות ולרוב הפרסומים בעניינו עוסקים בניתוח מקרים ספציפיים , לדוגמא מקרי ריגול ופיגועי טרור , ולא בבחינת התמונה הרחבה של פעילותו ותרומתו ככלי לסיוע בעיצוב מדיניות . במדינות רבות נעשה מאמץ למנוע פרסומים בנושא זה מנימוקי סודיות , במקרים רבים ללא צידוק ממשי . מנגד , במודיעין האסטרטגי מבינים כי מחקר אקדמי תורם להבנת עבודת המודיעין ולשיפורה . מודיעין אסטרטגי הוא גם תחום הוראה אקדמי ומתפתח במסגרת לימודי מדע המדינה , יחסים בינלאומיים ולימודי ביטחון במוסדות אקדמיים ברחבי העולם המערבי , וגם בישראל . לא כך הוא המצב לגבי הממ"ס . ספק אם המאמץ הממשלתי להצניע את פעילות הממ"ס במדינות דמוקרטיות נכון . עולה השאלה , האם השלטונות לא מנצלים את כוחם , לעתים בתמיכת מערכות הייעוץ המשפטי , כדי המחקר בתחום ההפתעות האסטרטגיות ומתקפות פתע יכול היה להתפתח בין היתר כי כישלונות אלה הביאו בדרך כלל להקמת ועדות חקירה ממלכתיות . ממצאי הוועדות פורסמו לרוב והביאו לתוצאות פוליטיות וציבוריות קשות , ייתרמו רבות להבנת הסיבות לכישלונות מודיעיניים

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help