sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:23

האסלאם הסוני אלברט סודאי | מזרחן , מוותיקי החוקרים באמ"ן הסונים מהווים כ 80 % - מהמוסלמים בעולם . מקור המילה ופירושה הוא מסורת / נוהג . הנביא מוחמד גינה את תושבי מכה על דבקותם בסונת קודמיהם . הקוראן השתמש בביטוי "סונת אללה . " רוב המוסלמים מאמינים בסונת אללה ונביאו , ומשום כך נקראים סונים . לקוראן שני חלקים : הראשון , הכתוב , כולל את הסורות ( הפרשות ) שהגה הנביא במכה לפני ההגירה למדינה . החלק השני יצא מפיו במדינה . חוקרים אחדים קובעים כי החלק של מכה קרוב יותר ליהדות מאשר השני . עד תקופתו של החליף עות'מאן לא היה איסוף מקובץ של הקוראן . במקביל לקיבוץ הקוראן לספר קודש כתוב , נערך מאמץ לאסוף את דברי מחמד וקביעותיו עד לפטירתו . איסוף זה ואימות דברי הנביא ( החדית ('' יצרו בפועל את ה"חדית )"' התורה שבע , ( פ" ושניהם יחד יוצרים את החוק הדתי האסלאמי , ה"שריעה . " כל הסונים מכירים בקוראן , בחדית' ובשריעה . ההבדל ביניהם הוא חומרת הדבקות במקורות לעומת מתן אפשרות להשוואות ולהיקשים . ישנם גם הבדלים בטקסי התפילה . ההבדלים המועטים בקרב הסונים נקבעו בידי אימאמים ( פרשני דת בכירים ) הנקראים בערבית "ארכאן" - עמודי התווך . העולם הסוני ברובו שייך לפרשנותם של אחד מארבעה הארכאן החשובים , שכולם פעלו בתקופה שנמשכה עד 150 שנה אחרי מוחמד . ארבעת האימאמים הסונים הגדולים נבדלים במידת דבקותם בשריעה ואם הם מחמירים או מקילים בשאלות ובבעיות שאין עליהן תשובה חד משמעית . האסכולות השונות נקראות על שם האימאם שעמד בראשן . חנפית - האסכולה שיסד האימאם אבו - חניפה . ( 767 – 699 ) אבו - חניפה עסק באיסוף ואימות פרטים על החדית , ' וקביעותיו נתנו משקל להיגיון בפירושי החדית . ' מאמיני האסכולה מהווים כ 30 % - מהסונים . האסכולה נפוצה בין היתר במערב אסיה , בהודו ובעיראק . שאפעית - האסכולה מיסודו של האימאם מחמד אל שאפעי , ( 820 – 767 ) יליד עזה . א - שאפעי חי במצרים , ותורתו כללה דבקות יתר בסונת הנביא מצד אחד , אך מגבילה את השימוש באנלוגיה והיקש השוואתי מלבד לנושאים שהחדית' אינו מתייחס אליהם . השאפעים מהווים האסכולה בהיקף מאמיניה הסונים ונפוצים בסומליה , באתיופיה , בדרום מצרים , בקרב הכורדים , בתימן , בדרום מזרח אסיה ובפיליפינים . מאלכ ּ ית - האסכולה השלישית בקרב הסונים . מייסדה הוא האימאם מאלכ בן אנס , יליד מדינה במאה השמינית והיה המורה של א - שאפעי . האסכולה נבדלת מהקודמות בשימוש בנוהגים מקומיים בהעדר פתרון חדית'י כמקור לפסיקה . מאמיני האסכולה מרוכזים כיום במדינות צפון אפריקה , בלוב , בסודאן ובכמה ממדינות מערב אפריקה . חנבלית - האסכולה שהגה האימאם אחמד אבן חנבל ( 820 – 780 ) שפעל בבגדאד . זוהי האסכולה השמרנית והקטנה ביותר , המתנגדת לכל שימוש בשיקול דעת ומקובלת בקטאר ובערב הסעודית . אבן חנבל היה תלמידו של האימאם א - שאפעי . התנועה הווהאבית בחצי האי הערבי היא גלגול קרוב של השמרנות החנבלית ומתנגדת לחדירת אמונות זרות לאסלאם . המג'אהדין ( הלוחמים ) נגד הסובייטים באפגניסטן נודעו בשם הווהאבים , והם מתנגדים לזרם הסוני הנפוץ בקרב המוסלמים הסופים . ייתכן כי הג'יהאדיסטים והסלפים כיום שייכים לאסכולות שונות , אך בפועל מקיימים את עיקרי אסכולה זו . עמוד תווך חשוב נוסף באסלאם הסוני האורתודוכסי הוא אלאשעריה מיסודו של האימאם אלאשערי . ( 945-873 ) חלק זה אינו מתערב ממש בסוגיות ההלכתיות של השריעה אלא בחינוך האסלאמי לנוהגי התפילה , ולכן מקובל על כל הזרמים הסוניים . עיקר חשיבות האסכולה היא בהתנגדות לאמונות הצופיות כי לאל צורה וגוף ; בחינוך דתי תוך הרחקת המחשבה מן העולם הנוצרי ; ובהנהגה בפועל של היסוד לחיקוי האבות המייסדים ( סלף , ( המשמש כיום את התנועות הפונדמנטליסטיות . לקוראן שני חלקים : הראשון , הכתוב , כולל את הסורות ( הפרשות ) שהגה הנביא במכה לפני ההגירה למדינה . החלק השני יצא מפיו במדינה . חוקרים אחדים קובעים כי החלק של מכה קרוב יותר ליהדות מאשר השני מפגינים סונים ליד העיר רמאדי שבמחוז אל - אנבאר מוחים על מדיניות ממשלת אל - מאלכ ּ י ומניפים את תמונתו של סגן הנשיא הגולה , הסוני טארק אל - האשמי ( 2012 )

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help