sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

כשלים ולקחים מבצע "סוזאנה , " שנודע לימים כ"עסק הביש , " החזיר ללב השיח הציבורי הישראלי את השאלה "מי נתן את ההוראה . " ? לרגל ציון 60 שנה למבצע ראוי לבחון את עיקרי הכשלים והלקחים שאפשר וצריך להפיק מן האירוע נחם אילן | פרופ , ' סא ) ל" מיל ( ' שירת ביחידה , 8200 חוקר את ההיסטוריה האינטלקטואלית של יהודי ספרד והמזרח בימי הביניים ובעת החדשה , עומד בראש בית הספר ללימודי היהדות בקמפוס ירושלים של הקריה האקדמית אונו ומכהן כראש הקרן להנצחת קדושי קהיר ביולי 2014 מלאו 60 שנה למבצע " סוזאנה , " שנועד למנוע את יציאת הבריטים ממצרים כתנאי מקדים להצטרפותה ל"ברית בגדאד . " הברית הצבאית והמדינית כללה את בריטניה , עיראק , טורקיה , פקיסטן ואיראן , והתקיימה בשנים . 1979-1955 הכוח שהוציא לפועל את המבצע כלל צעירים יהודים ציונים מאלכסנדריה , שהופעלו בידי אברי אלעד , קצין ביחידה . 131 הלה שיתף פעולה עם המודיעין המצרי , והסגיר לידיו את חברי החוליות באלכסנדריה ובקהיר , וכן לוחם מודיעין מעולה שפעל באותה עת במצרים , סא"ל מאיר ( מקס ) בינט . משכשל המבצע הדהדה בציבוריות הישראלית השאלה " מי נתן את ההוראה , " ? ונותרה בלב השיח עד מלחמת ששת הימים ב . 1967 - בעקבות הכישלון הודחו ראש אמ"ן , אל"ם בנימין גיבלי , ושר הביטחון פנחס לבון . במהלך השנים הבאות הביא העניין - שכונה בתקשורת " הפרשה" ו"עסק הביש" - לנפילת ממשלות בישראל ולסיום כהונתו של דוד בן גוריון כראש ממשלה . עד היום אין תשובה מוסמכת ורשמית לשאלה זו , אף כי מכלול הנתונים מלמד כי את ההוראה להפעלת החוליה האלכסנדרונית נתן ראש אמ"ן גיבלי בגיבוי הרמטכ"ל משה דיין . ב 21 - בדצמבר 2014 מלאו 60 שנה להתאבדותו של מאיר בינט בכלא המצרי . ב 31 - בינואר 2015 מלאו 60 שנה להעלאתם לגרדום של סא"ל שמואל עזר ושל סא"ל ד"ר משה מרזוק . מועדים אלה הם עת מתאימה לבחינה מחודשת של עיקרי הכשלים והלקחים שראוי להפיק מן האירוע . יש להם משמעות גם עתה וגם להבא . הכשלים העיקריים . 1 החלטה בעלת משמעות מדינית אסטרטגית מובהקת התקבלה בידי קצינים בכירים , בלא לשתף את שר הביטחון ואולי גם את ראש הממשלה . . 2 עיקרון בסיסי בעבודת המודיעין ועיקרון חיוני בפעילות חשאית לא נשמר – מידור . חברי שתי החוליות הכירו אלה את אלה , ומקצתם גם את בינט . . 3 חלק מחברי החוליות הגיעו ארצה במהלך 1953–1952 להשתלמות צבאית ומודיעינית , שבפועל לא הכשירה אותם למשימותיהם . . 4 אדם בלתי אמין ובעל עבר פלילי , שגורש מצה"ל והורד לדרגת טוראי על עבירה שהיה עמה קלון , נשלח להפעלת החוליה האלכסנדרונית , בלא שנבדק כראוי טרם גיוסו מחדש . לאחר נפילת הרשת אברי אלעד לא נחקר , המשיך בשירותו ביחידה , 131 ונהנה מגישה חופשית למידע בארכיון צה"ל , וכך יכול היה להמשיך בבגידתו ובשירותו למען המודיעין המצרי . . 5 לו הצליחה הפעולה בקולנוע " ריו" באלכסנדריה ב 23 - ביולי , 1954 שבה מטען תבערה התלקח בטרם עת בכיסו של אחד מחברי החוליה , הייתה מביאה לפגיעה בחפים מפשע . . 6 ממשלת ישראל וצה"ל התכחשו לחברי החוליות . ראש אמ"ן והרמטכ"ל עסקו בהתנערות מאחריות , בזיוף מסמכים ובהדחת עדים לשקר . . 7 הפעלת יהודים תושבי מצרים בפעולות חבלה בארצם הביאה להחמרת יחס השלטון כלפיהם , וכן לפגיעה ישירה במאות משפחות בעקבות לכידת חברי החוליות . הפעולה סיכנה את כל יהדות מצרים והאיצה את ההחלטה לגרש רבים אחרי מבצע " קדש" . ( 1956 ) . 8 לאחר מבצע " קדש" הוחמצה הזדמנות להחליף את האסירים תמורת כ 5 , 000 - שבויים , בהם קצינים בכירים ובראשם הגנרל דגוי , מושל רצועת עזה בעת המבצע , שישב בראש בית הדין שדן את האסירים . שחרור האסירים אפילו לא נדון בין ישראל למצרים רק משום שמשה דיין לא ביקש זאת . . 9 יד מכוונת מנעה חקירה יסודית של הטעויות , הכשלים והמחדלים שהובילו למבצע , שנתגלו במהלכו ושהתרחשו בעקבות כישלונו . המניע היה שיקולים אישיים , זרים ופסולים . . 10 עם שחרור האסירים והגעתם לארץ לא נערך עימות בינם לבין מפעילם אברי אלעד כדי להבהיר נושאים עלומים . . 11 ארונותיהם של מרזוק ושל עזר הגיעו ארצה למרות היעדר הטיפול של ממשלות ישראל בנושא . מה שהביא למהלך היה יוזמה מצד ד"ר יוסף מרזוק , אחיו הצעיר של משה , שפנה ב 1977 - במכתב אישי אל נשיא מצרים אנור סאדאת . לסאדאת היה נוח להציג את הסכמתו להעלאת הארונות כמחווה הומניטרית , בשל השיחות החשאיות שקיים אז עם ישראל . הלקחים העיקריים . 1 הדרג המדיני הוא המאשר מבצעים בעלי משמעות מדינית . . 2 המידור הוא תנאי חיוני בעבודת המודיעין ובפעילות חשאית . . 3 חייבת להיות הלימה בין משימה להכשרה . פרח טיס שלמד להטיס פייפר סא"ל מאיר ( מקס ) בינט . נאמנות רעיונית ואחריות אישית

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help