sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

משולש הקסמים של קביעת המדיניות החלטת ממשלה או מדיניות ממשלתית באחת מסוגיות הביטחון הלאומי של ישראל היא תולדה של איסוף מודיעין ועבודת מטה שקדמו לה . בחינת החלטה או מדיניות כזו מצריכה בדיקה של כל השלבים בתהליך אריאל רוניס | מנהל לשעבר במגזר הערבי בשב “ כ ומחבר הספר “ אני ואחי נגד בן דודי “ לא אחת , כשבוחנת העין הציבורית באופן ביקורתי מדיניות של הרשות המבצעת בנושא מסוים , מופנית השאלה הראשונה לגופי המודיעין : האם העובדה שממשלה לא הגדירה מדיניות בנושא כלשהו , מקורה בהיעדר מודיעין מספק על התופעה ? לאחרונה עלתה התהייה האם קודם למבצע “ צוק איתן״ גופי המודיעין העבירו את המודיעין הראוי - הן מבחינת היקף הידיעות , והן מבחינת עוצמת ההתרעה בדיווח לרשות המבצעת , כדי שזו תקבל החלטה מושכלת לגבי המדיניות הנדרשת . לאורך ההיסטוריה ניתן להיווכח במקרים רבים שבהם נכשלו מדינות בנקיטת מדיניות מושכלת נוכח איום שהופנה כלפיהן . כך למשל כשלה רוסיה אל מול תוכנית הפלישה הגרמנית “) מבצע ברברוסה״ , ( וישראל הופתעה במלחמת יום הכיפורים . אולם לא רק בלחימה מול צבאות כשלו מדינות , אלא גם בזיהוי התקוממויות והתפרצויות שונות , וכן מהפכות ותהליכים פנים - מדינתיים אחרים . בלי להיכנס באופן ספציפי לנושא המנהרות ולכוונת החמאס לפתוח סבב עימות נוסף בקיץ האחרון , ראוי להטיל אלומת אור בוחנת על הדרך שעושה המודיעין מרגע צאתו מגוף האיסוף ועד גיבושו לכדי מדיניות בידי הדרג המבצע , ממשלת ישראל . ישנו משולש אשר תפקוד יעיל ומיטבי של שלוש צלעותיו אמור להביא להוצאה לפועל של מדיניות ממשלתית “ נכונה״ . צלעות המשולש הן גוף המודיעין , הגוף המגבש וממליץ על המדיניות והרשות המבצעת , המחליטה על המדיניות הנבחרת מבין החלופות המוצעות או על חלופה אחרת . גוף המודיעין : לזהות את התסיסה גופי המודיעין השונים בישראל אחראים להפקת ידיעות ותמונת מצב מודיעינית , כל גוף על פי תפקידו הייעודי . הפקת מודיעין איכותי בכל הנוגע לכוונות ופעולות של צבאות ומדינות אינה פשוטה , על אחת כמה וכמה קשה המלאכה בזיהוי מגמות ואירועים עממיים או ארגוניים . בשנים האחרונות התרבו האיומים כלפי ישראל אשר נובעים מארגונים בעלי מאפיינים של ארגון ומדינה כאחד - חמאס בדרום וחזבאללה בצפון . כן התרחשו אירועים רבים בעלי אופי של התפרצות עממית בישראל ומחוץ לה . עיקר משאביהם של גופי המודיעין מופנים כלפי האיום הצבאי והפחע״י . המטרה הראשונה במעלה היא סיכול כוונות פגיעה בתושבי ישראל , אם כתוצאה מירי טילים , פיגועים וכדומה . כלומר , עיקר המאמץ הוא סיכול טרור וחתרנות מדינית . עם זאת , אוזן קשבת מופנית גם להלכי הרוח במגזרים השונים - בגדה , ברצועה , במזרח ירושלים ואף בקרב ערביי ישראל - כדי לזהות הבשלת תנאים להתפרצות ולתסיסה . כאשר בשלו תנאים אלה – מנסים גופי המודיעין לזהות את הניצוץ שעלול להצית את האש . התנאים לתסיסה ולהבשלתה לכדי התפרצות אינם תוצאה של הסביבה המדינית והלאומית בלבד , אלא של גורמים רבים בסביבה החיצונית והפנימית . כך למשל , התפרצות בגדה , ברצועה , מזרח ירושלים ובקרב ערביי ישראל עשויה להגיח לא רק נוכח ייאוש מהתהליך המדיני או הסוגיה הדתית בהר הבית , אלא גם בשל נושאי כלכלה , קרקע , תעסוקה ותחומים נוספים שאינם ליבת המומחיות של ארגון המודיעין . גם הטריגר שיצית התפרצות כזו עשוי להיות משלל תחומים , לרבות מקרה פלילי , כפי שראינו לאחרונה לאחר מותו של ח'יר חמדאן , שנורה למוות בכפר כנא . אם הפקת מודיעין אודות כוונת צבאות ומדינות אינה פשוטה , הרי שמודיעין טוב ומתריע בכל הקשור להתרחשויות ברמה העממית והארגונית הוא מורכב פי כמה . מטלה זו מונחת לפתחו של גוף המודיעין ומחייבת קשת רחבה של חיישנים ( סנסורים , ( שאינם מתחומי עיסוקו המובהקים . גיבוש חלופות למדיניות : לא די במודיעין הערכת המודיעין אמורה להיות הבסיס להצעת חלופות למדיניות . לאורך תקופה ארוכה , לא היה קיים בישראל גוף שתפקידו העלאת חלופות ותכנון ארוך טווח של מדיניות בנושאי הביטחון הלאומי . הקברניטים והממשלות נהגו לקבל את ההחלטה לגבי מדיניות בכוחות עצמם , או במסגרת פורום מייעץ כזה או אחר . הדבר ניכר - בנושאים רבים לא היה תכנון לטווח ארוך , ומדיניות הממשלה היתה תגובתית . לקחי הכישלון במלחמת יום הכיפורים הביאו למסקנה - נדרשת מועצה לביטחון לאומי , שתגבש ותתכנן חלופות מדיניות ארוכת טווח בנושאי הביטחון הלאומי של ישראל . חוק בנושא נחקק רק ב 1992 - והקמת המועצה בפועל בוצעה בשנת 26 - 1999 שנים לאחר מלחמת יום הכיפורים . ברם , גם הקמת המועצה לא הביאה לשינוי המקווה . פעולתה לוותה בקשיים , ראשי המועצה שמונו התפטרו ולמעשה היא הציגה תפקוד לקוי ביותר . בעקבות דו״ח ועדת וינוגרד , חוקק בשנת 2008 חוק המטה לביטחון לאומי , שנועד לחזק את תפקוד המטה , תוך מינוי ראש המל״ל כיועצו לביטחון לאומי של ראש הממשלה . הנה כי כן ניתן לראות כי גם אם גוף המודיעין מפיק את המודיעין באיכות , בהיקף ובאמינות הדרושים , היעדרה של עבודת מטה מסודרת שתתכנן מדיניות ארוכת טווח בנושאי ביטחון לאומי , יקשה מאוד על קבלת החלטה על מדיניות כזו בידי הממשלה . עיקר המאמץ הוא סיכול טרור וחתרנות מדינית . עם זאת , אוזן קשבת מופנית גם להלכי הרוח במגזרים השונים - בגדה , ברצועה , במזרח ירושלים ואף בקרב ערביי ישראל - כדי לזהות הבשלת תנאים להתפרצות ולתסיסה . כאשר בשלו תנאים אלה - מנסים גופי המודיעין לזהות את הניצוץ שעלול להצית את האש לקחי הכישלון במלחמת יום הכיפורים הביאו למסקנה - נדרשת מועצה לביטחון לאומי , שתגבש ותתכנן חלופות מדיניות ארוכת טווח בנושאי הביטחון הלאומי של ישראל . הקמת המועצה בפועל בוצעה 26 שנים לאחר מלחמת יום הכיפורים .

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help