sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:H13

לאומית , שהתקיימה עד סמוך לביטול העצמאות הפולנית — והמשיכה להתקיים גם בעידן בתר החלוקות . יתרה מזאת , המדינה הפולנית שהשכילה לקיים את האוטונומיה של קבוצות אתניות שונות ולא עודדה התערבות בענייניהן הפנימיים , מילאה תפקיד חשוב ביותר בביצור הזהות הלאומית המובהקת של יהודי מזרח אירופה . מה שאירע , לשיטת שזר , לאחר חלוקות פולין , היה שבפולין ' נטולת המדינה' התפתחו החל משלהי המאה השמונה עשרה שתי מגמות , שהיו זרות למורשת מלכות פולין ליטא : מחד גיסא גרס האגף השמרני בלאומיות הפולנית שיש לדחוק את היהודים מן החיים הכלכליים ולהרחיקם מן החברה הלא יהודית ; מאידך גיסא אימצו אנשי האגף הליברלי את העמדה האמנציפציונית , ברוח עקרונות המהפכה הצרפתית , שיש לבטל לחלוטין את האוטונומיה היהודית ולהטמיע את היהודים בתרבות הפולנית . וכך כתב בשנת תרע"ו , בימים שבהם עסקו רבים בשאלת מעמדם העתידי של יהודי האימפריות הרב לאומיות בשנים שלאחר תום מלחמת העולם : שתי מגמות אלו שמרו על יתרון השפעתן בציבוריות הפולנית כל השנים . דחיקה או טמיעה , חרם או התפלגות , אלה הן האלטרנאטיבות היחידות שהעמידה לפני היהודים פולין המשועבדת . כך דיברה — נשתמש כאן בלשון של ההיסטוריה היהודית — הפולנאות הגלותית . פולין של העת החדשה המוקדמת הולידה אפוא אותה ישות אתנית תרבותית שכותבי ההיסטוריה ברוח חכמת ישראל שללו , בעוד ההיסטוריונים הלאומיים היהודיים , ושזר ביניהם , העלו למדרגת ערש הקיום הלאומי בעבר , בהווה ובעתיד . החוסן הלאומי של יהודי מזרח אירופה שרד אל מול הכוחות החסלניים שהפעילו יחדיו המדינה הריכוזית מחוץ , והאליטות היהודיות מבפנים : אולם העם הפולני לא חדל מהיות עם גם לאחר שבטלה מדינת פולין . כיוצא בזה לא איבד העם היהודי את אופיו הלאומי גם לאחר שחוסלה האוטונומיה היהודית . השאיפות להטמעת היהודים בתרבות הפולנית לא הצליחו , כשם שלא הצליחו השאיפות להטמעת הפולנים בתרבות הגרמנית והרוסית , להוציא רובד דקיק של עריקים ובוגדים . שזר עמד על הדמיון וההקבלה בין הלאומיות הפולנית והלאומיות היהודית , וצפה מעין התחדשות עתידית של מה שהיה במזרח אירופה בטרם החלוקות : שני הלאומים ישובו ויכוננו מערכת יחסים שתושתת על הכרה בזכויות הקיבוציות של מיעוטים לאומיים . חשיבתו ההיסטורית הדיאלקטית של שזר הביאה אותו לראות בהתעוררות התנועה הלאומית היהודית של סוף המאה התשע עשרה ( ובמקביל בלאומיות הפולנית בת אותה מאה ) תוצר מחודש ורענן של מיזוג האופי ה'לאומי' שהיה לקהילה היהודית לפני אבדן עצמאותה של פולין עם השפעות התקופה המודרנית , וכך כתב : ודאי שנתחדשה תרבות הרוח בתוך היהדות , אבל אופייה הלאומי של תרבות זו לא נחלש . הן העם הפולני והן הציבור היהודי הם בגדר חטיבות לאומיות , שנתייחדו היסטורית ושיש בהן כוח קדומים מספיק , כדי להתנגד התנגדות נמרצת ביותר לכל ניסיון של כפייה . וכשם שכל קונסטלאציה מדינית חדשה מעוררת מחדש בדרך הטבע את תקוותו הישנה של העם הפולני לקימום עצמאותו הלאומית , כך בהכרח ובאופן אורגאני מתעוררת גם שאיפתם של היהודים לקימום זכות ההגדרה העצמית שלהם בתחומה של אותה הארץ . 10 שם , עמ' . 220 11 שם , שם . 12 שם , עמ' . 221-220

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help