sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:H10

' האסכולה הירושלמית' יבחין בזיקתו העמוקה של שזר לעולם זה . הדברים עולים בצורה חדה וברורה ממוקדי העניין שבהם בחר שזר לעסוק , מן הרקע המתודולוגי של עבודותיו , מסגנון כתיבתו , ומעל לכול מן החיבור הברור ו"המכריז על עצמו" בין אידיאולוגיה ופוליטיקה לעיון ולמחקר בהיסטוריה , חיבור המתגלה כמעט בכל עמוד מעמודי העבודות שבקובץ . את תמצית השקפת עולמו על הקשר האמיץ בין היסטוריה ללאומיות היטיב ההיסטוריון , שהתמכר רוב ימיו לפוליטיקה תנועתית , לבטא במילות ההתחייבות שכתב בחיבורו האוטוביוגרפי כוכבי בקר : לא להורות דבר על עתיד האומה לפני שאנסה להבהיר לעצמי , בדרך מדעית , את נפתולי העבר של האומה . בפתיחת מאמרו על ר' דויד קונפורטי , כרוניקאי בן זמנו של שבתי צבי , שראה אור בברלין בשנת תרפ"ח , כתב זלמן שזר : חוקרי ההיסטוריה העברית שקמו במאה הי"ט ובמאה העשרים עולמם הרוחני וגורל חייהם גלוי לפנינו , ובידענו את תחומי פעולתם בדורם , נטיותיהם ודרכי מחשבותיהם , ניתנת לנו האפשרות לעמוד גם על מקורות התעניינותם בשאלות העבר ועל הקשר שבין יחסם למאורעות תקופתם ובין תפיסתם את שאלות עולם . מה שאין כן דורשי רשומות המרובים והבודדים , שעלו כפעם בפעם על שמי ימי הביניים הארוכים שלנו , מיוסף פלביוס ועד מרקוס יוסט . " בחושו ההיסטורי המפותח הבחין הציוני הסוציאליסט , שקנה השכלה אקדמית באוניברסיטאות גרמניה , באופייה הסובייקטיבי המובהק של הכתיבה ההיסטורית , כל כתיבה היסטורית ; ובצורך להבין אל נכון את מניעיהם של ההיסטוריונים ובכללם ההיסטוריונים היהודים . הוא הבין היטב , כך לכל הפחות סבר , את עולמם של אנשי ' מדע היהדות' היהודי גרמני והיהודי רוסי . עולם שבחלקו דבק ובחלקו האחר מרד . אלא שבניגוד לאנשי ' חכמת ישראל' במחצית המאה התשע עשרה , שסברו וקיבלו כי כתיבת היסטוריה במובן המודרני מתחילה רק עם חיבוריו של ההיסטוריון היהודי גרמני מרקוס יוסט , 1860-1793 )) מצא שזר יסודות של כתיבה היסטורית ' לאומית' ( ועל כן גם ' מודרנית ( ' בכתיבתם של אנשי העת החדשה המוקדמת . מתוך עניינו הרב בתולדות התנועה השבתאית , שבה ראה גילוי מובהק של תנועה לאומית שכשלה והתנוונה , בא לתהות על הזיקה שהייתה לחוקרי ההיסטוריה העברית בדורות שקדמו ל'חכמת ישראל' אל מושאי מחקרם . שאלה ששאל לא פעם את עצמו , על מקומה של כתיבתו ההיסטורית במארג הפוליטי תרבותי של זמנו . מן העיון הביקורתי בכרוניקה קורא הדורות שחיבר קונפורטי , בן דורו של שבתי צבי , הגיע שזר למסקנה , המעידה כמאה עדים על האידיאולוגיה הלאומית שפיעמה אותו כאשר עסק בעשורים הראשונים של המאה העשרים בחקר תולדות התנועות המשיחיות : הכתיבה ההיסטורית של בעל קורא הדורות , איש המאה השבע עשרה , נולדה כתגובה היסטוריוגרפית למשבר התנועה השבתאית : ! בעצם ימי האכזבה הלאומית פרש רבי דוד קונפורטי לבדוק כפי יכולתו את תולדות עמו , התעמק בכרוניקות ההיסטוריות אשר לפניו ובספרים ובכתבי יד אשר הגיעו לידו , ובחרזו דור 2 זלמן שזר , כוכבי בקר , סיפורי זיכרונות ופרקי מסה , תל אביב תש"י , עמ' . 242 3 הגורן , ספר עשירי , ברלין תרפ"ח , עמ' . 131-122 4 אורי דורות , עמ' . 96

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help