sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פשטנית ואכזרית כאחד : האימהות חוצצת בין האישה לבין "החיים , " בין אם "החיים" משמעם לימודים וקריירה אקדמית , בין אם "החיים" הם קיום נוודי , משוחרר מחובות ומאחריות לאחרים . התבוננות בשלושת הרומנים מגלה קווי דמיון ברורים בין הילדים שאמם עזבה אותם בילדותם . אף אחד מהם לא הצליח לפתח אישיות בוגרת , עצמאית והרמונית , המאפשרת לבעליה להשתלב בהצלחה בחברה שבה הוא חי . כולם פיתחו מנגנוני הגנה חזקים , אבל מנגנוני ההגנה שהקנו להם את היכולת לשרוד , הפכו אותם למבוגרים המנוכרים הן לרגשותיהם והן לרגשות האנשים שסביבם . תיאוריית ההתקשרות ( attachment theory ) מעניקה כלים הולמים לדיון בגיבורים אלה , ואני דן בה בקצרה בדברי הסיכום לשלושת הרומנים האלה . פרויד וממשיכי דרכו הדגישו את הנזקים הכבדים העשויים להיגרם לילדים שלא זכו לאם אוהבת ותומכת . המחקר הפמיניסטי של עשרות השנים האחרונות העביר במידה רבה את הדגש לעול הכבד הכרוך באמהות עצמה ולמחיר הגופני והנפשי שהאמהות משלמות . המתח הזה בין הדגש על האם לבין הדגש על צאצאיה מתבטא בסיפורת העברית בשאלה מיהו הקורבן . כדי להעצים את יסוד הקורבן נעזרים סופרים עבריים רבים ברמזים לדמותו של הקורבן האולטימטיבי : ישו הנוצרי . סופרים כעמוס עוז ודוד שיץ מותחים קווי דמיון בין הילד הנעזב על ידי אמו לבין ישו . לא במקרה גיבור העשב והחול של שיץ נקרא עמנואל , שמו של ישו במסורת הנוצרית , ולא במקרה הוא רואה את עצמו כקורבן . השאלה מיהו הקורבן , האם או ילדיה , עומדת במרכז הפרקים הבאים . הרומן השני של אלאונורה לב , הבוקר הראשון בגן עדן , ( 1996 ) מתרכז בערב אחד שבו צועדת הגיבורה ההרה מבית קפה תל אביבי לביתה . בדרך תוקפים אותה צירי לידה , והיא ממשיכה , אם כן , ללכת לא לביתה אלא לבית היולדות . תיאור התחנות בדרכה מעלה על הדעת את התחנות בווייה דולורוזה . אכן , המטפורה המרכזית של הרומן יוצרת השוואה עקיפה בין העובר שנושאת הגיבורה ברחמה לבין הצלב שנושא ישו על גבו . מי שנושא כאן בחטאם של הרבים , מי שמכפר על חטאי האנושות , איננו ישו , אלא האישה היולדת . הרומן מתאר בשכנוע רב את הקורבן הכל נשי כמו גם את הקורבן הנשי המיוחד לחברה הישראלית הכוחנית

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help