sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

עם המכונה : "הפעוט יישאר כאן . ישב ויסתכל בעיניים מלאות לב על המכונה העומדת . יחלום . מתי יחלום על אמא . ( 12 , 1952 ) " ? גרשון יודע שעמוס חולם על היום שבו ירשו לו להפעיל את המכונה בעצמו , והוא תוהה מתי יאבדו חלומותיו של הילד בן השש את האספקט הקיבוצי שלהם ויפנו לאפיק הפרטי כיאה לחלומות . מתברר שהעמוסים כן חלמו על אמא , גם אם לא דיברו על כך בילדותם , וכשגדלו התחילו לכתוב על האם החסרה ועל חלומותיהם עליה . מגמה זו הולכת ומתחזקת בסיפורת העברית בעשור האחרון , והיא משתלבת היטב עם המגמה האוטוביוגרפית המציינת את הסיפורת הזאת בשנים האחרונות . אזכיר כאן , בין השאר , את ספריהם של נורית זרחי , ( 1999 ) נועה זית , ( 2009 ) יעל נאמן ( 2011 ) וארנה גולן . ( 2012 ) דוגמא בולטת אחרת מהווה הסיפורת של הסופרים "המזרחיים . " יוצרים כרונית מטלון , ( 2008 ) לאה איני ( 2009 ) וסמי ברדוגו ( 2010 ) מתארים אמהות חסרות השכלה , המתקשות להשתלב בתרבות החדשה שאליה הגיעו , ועובדה זו מקשה מאוד על תפקודן כאמהות . ברומנים של סופרים אלה לא נמצא את האם המזרחית בעלת הלב החם והתבשילים החמים , אלא אם קשת יום שילדיה מתביישים בה , ורק בבגרותם הם מחפשים דרך להשלים איתה . גם כתיבתם של סופרים אלה משתלבת עם מגמת הכתיבה האוטוביוגרפית שמציינת את הסיפורת העברית בת זמננו . מעניין לציין כי כמה וכמה מבני הדור השני "המזרחי" ( למשל , סמי ברדוגו , עמנואל פינטו ([ 2009 ] יוצרים קשר אפשרי בין אמא שלא השתלבה בתרבות הישראלית לבין חוסר היכולת לעצב זהות מינית ברורה . דוגמא מובהקת אחרת לקשר שבין ייצוגי האמהות להיסטוריה הישראלית / הציונית מהווה הסיפורת של יצחק אוורבוך אורפז . אורפז היה בנערותו חניך נלהב של תנועת השומר הצעיר . ברוח רעיונות התנועה עלה ארצה והשאיר מאחוריו בבסרביה אמא חולה . בחלום , שעליו הוא מספר במסה וידויית שצירף לספרו לפני הרעש , ( 1999 ) מביטה בו אמו בשתיקה ואינה אומרת מילה . למרות שתיקתה ברור לו שהיא מאשימה אותו , והוא שומע בבירור את מה שלא אמרה , "רצחת אותי , בני . ( 574 ) " ! תחושת האשמה הזאת מולידה אצלו את "אשמת אורסטס" ( שם . ( אשמה

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help