sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

המתנכרות לילדיהן מצד אחד , או חונקות ומסרסות , מצד שני . הפיכת הנושא הזה לנושא ספרותי לגיטימי כמו פתחה שער רחב שהיה חסום שנים רבות , והנושא המודחק , שנמצא לו לפתע מוצא , התפרץ החוצה בעוצמה רבה . תופעה זו בולטת בכתיבתן של סופרות רבות שהחלו לפרסם את יצירתן במחצית השנייה של שנות השמונים של המאה שעברה . עיון ביצירותיהן של סביון ליברכט , צרויה שלו , אורלי קסטל בלום , אילנה ברנשטיין , לאה איני , שולמית גלבע , לילי פרי , אבירמה גולן ואחרות מגלה כי לאמהות המתנכרות והחונקות נוספו אמהות המואסות באמהותן , אמהות הנוטשות כליל את ילדיהן או משתפות פעולה עם אב המתעלל מינית בבנותיו . למעשה , רק בשנים האחרונות ניתן להצביע על שינוי מובהק בתיאוריה של האם הישראלית . אם קודם לכן תיארו הכותבים את האמא בעיקר מנקודת ראותם של ילדיה , נמצא עכשיו , בין השאר , מעבר לנקודת ראותה של האם , מעבר המלווה מטבע הדברים בהבנה גדולה יותר של האם ובהשלמה עמה . דומה שנושא "האם הרעה" צריך היה קודם כול למצוא לו מקום מרכזי בקדמת הבמה של הסיפורת העברית , לפני שבדרך דיאלקטית נמצא מקום גם להבנת האם ולהזדהות עמה . למרות שהכללה זאת אינה נכונה לגבי כל היוצרים והיוצרות הנזכרים כאן , ניתן לומר באופן כללי שייצוגיה של דמות האם בסיפורת העברית החדשה הם אחד מסימניה התימטיים של הסיפורת של בני "הדור השני , " בין אם מדובר בבני החלוצים שהגיעו ארצה בעשורים הראשונים של המאה העשרים , בין אם מדובר בילדים של ניצולי שואה , ובין אם מדובר בבני מהגרים "אשכנזים" ו"מזרחיים" שהגיעו לארץ לפני מלחמת העולם השנייה או לאחריה . ניתן להצביע בהקשר זה על שתי דוגמאות אופייניות : הסיפורת של בני הקיבוצים והסיפורת של הסופרים " המזרחיים . " בסיפורו היפה של משה שמיר , "עד אור הבוקר" , ( 1952 ) מטפל חבר קיבוץ בשם גרשון בעמוס בן השש . אמו של עמוס עזבה את הקיבוץ ואביו עסוק בהכנת סידור העבודה ואינו יודע כלל מי משכיב את בנו לישון . עמוס מוקסם מן המכונה למיון זרעים שגרשון מפעיל , וחולם להפעיל אותה בעצמו . גרשון , ההולך לחדר האוכל כדי להודיע שהוא צריך עובד נוסף ליום המחרת , מהרהר על עמוס שנשאר לבדו

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help