sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

שני תחומים נמצאו במחקר כתחומים שמחוקקות , יותר ממחוקקים , עוסקות בהם במובהק : התחום שקשור ב"נושאי נשים" והתחום שקשור בסוגיות של ילדים ומשפחה . מתמונת מצב זו ניתן לגזור שתי מסקנות עיקריות : ראשית , בתחומים אלה נשתמרה , גם בקרב המחוקקות והמחוקקים , תפיסה פטריארכלית למדי שלפיה נשים הן האחראיות העיקריות לבית , לגידול הילדים ולתחזוקת המשפחה . ושנית , הממצאים מלמדים כי חברות הכנסת הן הדואגות הראשיות לקידום מצבן ומעמדן של נשים בחברה ולשוויון המגדרי . מסקנה זו היא בבחינת צידוק נורמטיבי ראשון במעלה להגדלת ייצוגן הפרלמנטרי של נשים . כיצד אפשר לשפר את ייצוגן של הנשים בכנסת ? ספרות המחקר מפרטת גורמים משפיעים רבים על ייצוג נשים בפרלמנט . רבים מהם הם גורמים תרבותיים–חברתיים שקשה מאוד לשנותם , בוודאי בטווח הקצר — תרבות פוליטית , תפיסות דתיות , השכלתן של נשים , השתתפותן בשוק העבודה ועוד . ואולם לצד גורמים אלו יש גורמים מוסדיים , ואותם אפשר לשנות באמצעות רפורמות מתאימות . כמה מאותם גורמים מוסדיים קשורים לשיטת הבחירות , אך בתחום זה קשה לחולל בישראל רפורמות שיסייעו לקידום ייצוג הנשים בכנסת , שכן כבר היום מאפייניה של שיטת הבחירות — בחירות יחסיות ורשימתיות ושימוש במחוז בחירה אחד גדול ( של 120 נציגים ) — אמורים להקל את היבחרותן של נשים לכנסת . מאפיין מוסדי אחר , אשר דווקא מעורר קשיים בהיבחרות של נשים לכנסת , הוא גודלה של הכנסת , או שמא נכון יותר — קוטנה . בית המחוקקים הישראלי הוא אחד הפרלמנטים הקטנים בעולם יחסית למספר האזרחים . ההשערה שבית מחוקקים קטן פוגע בייצוגן של הנשים מתבססת על ההנחה שלנשים יש בדרך כלל פחות משאבים פוליטיים משיש לגברים ( משאבים כלכליים , חשיפה תקשורתית , קשרים עם קבוצות עניין ועם אליטות פוליטיות ועוד , ( ולכן רובן מוצבות במקומות נמוכים ברשימות לבית המחוקקים . משום כך הגדלת הכנסת צפויה להגדיל לא רק את מספר הנשים בה , אלא גם את שיעורן . כדי לבחון השערה זו בדקנו מה היה משתנה בייצוג הנשי אילו עמד מספר חברי הכנסת על . 180 תוצאות הבדיקה מלמדות שהגדלה כזאת הייתה משפרת את שיעור הנשים בכנסת שיפור מתון : בבחירות לכנסת 17–ה שיעורן היה עולה

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help