sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

בניגוד לעבר ולטענה מקובלת בספרות המחקר , בעשור האחרון ייצוג הנשים במפלגות השמאל בישראל אינו גבוה מייצוגן במפלגות הימין . עם זאת , גם לאחר בחירות 2013 ייצוג הנשים בפוליטיקה הישראלית אינו מספק , ואפילו רחוק ממספק — חלקן היחסי של נשים באוכלוסייה הוא , 51 % אבל רק 22 . 5 % מחברי הכנסת ורק 18 % מחברי הממשלה הן נשים . ולא זו אף זו : נשים מודרות ממפלגות רבות , בעיקר ממפלגות חרדיות וערביות . מצבה של ישראל עגום בהקשר הזה גם בהשוואה למדינות אחרות : נכון למרץ 2013 ישראל ממוקמת במקום 64–ה בעולם בשיעור הנשים בפרלמנט , ובמדינות OECD היא נמצאת במקום 20–ה מתוך . 34 הקול הנשי : ייצוג אינטרסים ונושאים נשיים בכנסות ה 17 - וה 18 - הקשר בין ייצוג תיאורי של נשים לייצוגן המהותי הוא אחד הקשרים המעניינים בתחום המחקר הפוליטי והמגדרי . על מנת לעמוד על טיבו בדקנו אם ישנם הבדלים בדפוסי הפעילות הפרלמנטרית בין מחוקקות למחוקקים . כלומר , האם נשים עוסקות יותר מגברים בנושאים המוגדרים בספרות המחקר " נושאים נשיים" ( למשל : חינוך , בריאות , ילדים ומשפחה , וכן נושאים המתקשרים באופן מסורתי לנשים , כגון חופשת לידה ומקלטים לנשים מוכות , ( ואם כן — מדוע ? בהתאם לספרות המקצועית הקיימת בתחום — שהיא אמנם לא חד–משמעית , ובכל זאת היא נוטה בבירור לכיוון מסוים — שיערנו כי מחוקקות ומחוקקים בישראל נבדלים זה מזה בדפוסי הפעילות הפרלמנטרית שלהם וכי מחוקקות עוסקות , יותר ממחוקקים , בנושאים שתכליתם לקדם את מצבן של הנשים בחברה . כדי לקבל תמונה מקיפה וכוללת ככל האפשר של דפוסי פעולתן הפרלמנטרית של חברות כנסת בחנו שלושה אפיקי פעילות מרכזיים : חקיקה , ועדות ושאילתות . בחרנו באפיקים הללו משום שלדעתנו הם התחומים המשקפים ביותר את תחומי הפעילות המרכזיים שבהם עוסקים חברות וחברי הכנסת . ממצאי המחקר מראים כי נשים אכן עוסקות יותר בנושאים הנחשבים נשיים בהשוואה לגברים . ממצא זה נכון לכלל המדדים שנבדקו במחקר . ואולם למרות ההבדלים שנמצאו בדפוסי הפעילות בין חברות הכנסת לחברי הכנסת , חשוב לציין כי אין מדובר בחלוקה דיכוטומית בין המינים וכי בנושאים רבים — למשל , חינוך , בריאות ורווחה — חברות כנסת וחברי כנסת עוסקים במידה דומה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help