sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

כמובן מאליו , מדובר בדרישה חד–צדדית . בתווך אפשר למצוא גישות שאינן דורשות עילה מסוימת כדי להצדיק את הגירושין אבל גם אינן מאפשרות גירושין חופשיים ללא כל הצדקה . גישות אלו מכירות באינטרס החברתי שיש בשימור מוסד הנישואין , ואולי אף כוללות ממד פטרנליסטי , ובשל כך מגבילות את אפשרות הגירושין . אלו הן גישות של " גירושין ללא אשם , " והן תומכות בגירושין במקרה של שבר בקשר הנישואין שאינו ניתן לאיחוי . אבהיר : הצגת משטרי הגירושין באופן זה מאמצת את ההבחנה בין גירושין ללא עילה או גירושין על פי דרישה — שמשמעם גירושין לפי דרישה חד–צדדית ללא ייחוס חשיבות לשיקום קשר הנישואין — לבין גירושין ללא אשם , המצדיקים גירושין ביוזמה חד–צדדית בלא אשמה קונקרטית של הצד השני , במצב שבו קשר הנישואין התפרק . הראשונה מייצגת את הקצה הרדיקלי של הזכות לגירושין , שתפיסת עולמו מושתתת על ערכים אינדיווידואליסטיים מוחלטים , והשנייה מייצגת תפיסה מתונה יותר , המביאה בחשבון מערך מורכב יותר של שיקולים דוגמת האינטרס החברתי בשימור מוסד הנישואין וטובת הילדים . לעומתן , כאמור , נמצאת תפיסת הגירושין על בסיס עילה . בעולם המערבי הביאו תהליכים דתיים , תרבותיים והיסטוריים לשינוי משטר הגירושין מן הקצה האחד , דרך עמדת הביניים , לקראת הקצה השני . בישראל הגירושין נעשים אמנם לפי הדין הדתי , אולם ניכר שבתי המשפט האזרחיים — בתחומים שבסמכותם — נמצאים בצד הליברלי ( המתון או הקיצוני ) של מפת משטרי הגירושין . בתי המשפט רואים במניעת גירושין פגיעה בעקרונות חוקתיים של חירות האדם ושל האוטונומיה של הפרט ועוד . הדברים עולים מן 3 זו איננה בהכרח מגונה . ראו הל"א הארט , חק , חירות ומוסר , תרגום : אליה גילדין , תל אביב : דביר , , 1981 עמ' . 51-48 4 הבחנה זו הוצגה ונותחה בבהירות רבה על ידי שחר ליפשיץ . ראו שחר ליפשיץ , " ברצוני להתגרש ומייד ! על ההסדרה האזרחית של הגירושין , " עיוני משפט כח , ( 2005 ) עמ' ; 700-680 הנ"ל , " דיני המשפחה בעידן האזרחי : מדיני הנישואים של מי שנשאו מחוץ לגבולות המדינה אל היום שאחרי כינונם של נישואים אזרחיים בישראל , " משפט ועסקים י ( תשס , ( ט" עמ' ; 477-475 ועוד . 5 ראו ליפשיץ , שם ; Lynn D . Wardle , “ International Marriage and Divorce Regulation and Recognition : A Survey , " F am . L . Q . 29 ( 1996 ) , pp . 497–517

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help