sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

תקציר ספר זה בוחן את הזכות לגירושין בהלכה ובמסורת היהודית . הוא מנתח את הכלים ההלכתיים–משפטיים המיישמים את הזכות לגירושין בהלכה ובודק את העקרונות ההלכתיים המעצבים זכות זו . על בסיס אלו הוא מוצא הצדקה תאורטית–רעיונית לקיומה של זכות לגירושין בהלכה ובמסורת היהודית , גם כזו שלא הותירה חותם הלכתי פוזיטיבי . מתברר כי בהלכה ובמסורת היהודית אפשר למצוא תפיסה מתונה של הזכות לגירושין , המאמצת תפיסת גירושין ללא אשם כאשר יש בין בני הזוג שבר שאינו ניתן לאיחוי . בהלכה יש מנגנונים משפטיים ופרשניים המאפשרים את יישום הזכות לגירושין . עומדים לרשותה כלים פרשניים שמטרתם לגשר על פערים בין כללים בתוכה — בדרך כלל כללים פורמליים — לבין עקרונות העולים בקנה אחד עם ערכים רחבים יותר ( דוגמת הערכים המוסריים שביסוד תפיסת זכויות האדם , ( המוכרים גם מנקודת המבט הפנימית של ההלכה . מאפיינים אלו באים לידי ביטוי גם בענייננו . דרישת המוצא של ההלכה היא לגירושין בהסכמה ( מדין תורה נדרשת הסכמת הבעל בלבד , ומכוח חרם דרבנו גרשום נדרשת גם הסכמת האישה ) או לגירושין מכוח עילת גירושין ספציפית . דרישה זו עומדת לעתים בניגוד לזכות להתגרש . מנגנונים אחדים מאפשרים להלכה לגשר בין הזכות להתגרש לבין האילוצים ההלכתיים הפורמליים , הדורשים את הסכמת שני בני הזוג לגירושין , ובמידה רבה יותר — את הסכמת הבעל . המנגנונים העיקריים המאפשרים זאת הם אלו : כפיית גט — במקרה של תביעת גירושין ללא אשם ( הלכת ה"מורדת ;( " הפקעת קידושין — באמצעות פעולה חקיקתית או באקט שיפוטי של בית הדין ; ותנאי מקדים בשעת הנישואין — דוגמת תנאי שהיה מקובל בארץ ישראל במשך מאות שנים , המאפשר גירושין במקרה של " שנאה . " מנגנונים אלו אינם תאורטיים בלבד . בשתי מסורות בהיסטוריה היהודית יושם עקרון הגירושין ללא אשם באופן מרחיק לכת — במסורת הגאונים בבבל ובמסורת ארץ ישראל במהלך האלף הראשון לספירה . ובמקרים אחרים — עד ימינו — מיושם עיקרון זה , אם כי באופן מתון יותר .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help