sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ח

גם משמיע קול חדש ומגלה מקור חדש לישראלים המתעמקים בשאלות של חירות וקהילה , ובייחוד מצביע על הדרך שבה השקפות ונקודות מבט שונות עשויות למצוא להן מקום במדינה היהודית הדמוקרטית . ממרחק הזמן , המושג " חירות" של מילטון עשוי להיראות דומה לשלנו בכמה מובנים , אולי אפילו פוסט מודרני , ואולי מטרים במובנים מסוימים תפיסות ליברליות של העצמי ושל התחום הציבורי . אבל הטיעונים של מילטון עשויים לעורר את העניין הגדול ביותר – ולעורר את הרושם הרב ביותר בקורא הישראלי בן המאה העשרים ואחת – באופן שבו הם אינם מתיישבים עם התפיסות ועם הציפיות הרווחות בימינו . אף שמילטון , הן בשירתו הן בפרוזה הפוליטית שלו , מסייע לשרטט את קווי המתאר של האינדיבידואל המודרני , המושגים שלו בדבר החירות , כפי שהם באים לידי ביטוי באריאופגיטיקה ובכתבי הפרוזה האחרים שלו , שונים מהמסורות הליברליות המאוחרות יותר , הגם שבמקרים מסוימים ניסו הללו לנכס להן את מילטון ולגייסו לשורותיהן . כדי להבין את הטיעונים הפוליטיים המורכבים של אריאופגיטיקה ואת תרומתה המיוחדת להיסטוריה האינטלקטואלית המערבית , יש למקם את חייו ואת עבודתו של מילטון בהקשרים התיאולוגיים והפוליטיים שלהם . העמודים הבאים מבארים תחילה , בקווים כלליים , את ההקשרים התיאולוגיים והפוליטיים שבתוכם יכול לצמוח סיפור החירות המילטוני : איך התעצבו חייו וכתביו של מילטון הן בידי הרפורמה הפרוטסטנטית הן בידי המהפכה הפוליטית באנגליה של אמצע המאה השבע עשרה . כדי להסביר איך ומדוע נכתב החיבור עצמו אדון בעובדות רקע מקומיות יותר , בעיקר המהפכה החדשה בדפוס והדיונים בני הזמן בסוגיות של סובלנות וכפירה . בהמשך אתאר את תפיסתו של מילטון בעניין התחום הציבורי , ומשם אעבור לכמה מן הדימויים העיקריים והטיעונים המרכזיים של אריאופגיטיקה . לבסוף אשוב להובס , כדמות המגלמת ניגוד , כאמצעי להבנה טובה יותר של תרומתו המובחנת ( אך לא תמיד מובנת ) של מילטון למסורת הפוליטית המערבית . אבל תחילה חשוב להכיר בפרסומו הגדול של מילטון המשורר , וביחסי הגומלין שבין השאיפות הפואטיות שלו ובין עמדותיו בשאלת החירות הפוליטית , המקבילות להן ומשלימות אותן .

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help