sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

חכמי זמננו עסקו בעיקר באפשרות של מינוי נשים לתפקידי ציבור והנהגה , ורובם לא מצאו פסול הלכתי בכהונתן של נשים כמנהיגות ציבור במשטר דמוקרטי — בגלל אופיו של משטר זה , המעקר ממשמעות את ממד השררה . רוב חכמי זמננו גם הכירו באפשרות ההלכתית שנשים יכהנו כדיינות על ידי קבלת הציבור , אך התנגדו לכך מסיבות לא הלכתיות , המתבססות כנראה על הנורמות המקובלות בציבור הדתי והחרדי . אשר לתפקידים כלל–לאומיים פוסקי הלכה היו נכונים למתוח את ההלכה עד לקצה גבולה . ואולם בנוגע לתפקידים שנתפסו כחלק מן העולם הדתי הם רצו לנהוג ברוח ההלכה כמקורה . בתי הדין במדינת ישראל נתפסו על ידם כחלק מן העולם הדתי ולא כחלק מן הציבוריות הכללית במדינת ישראל . אם מן הבחינה המעשית קשה לצפות שבעתיד הנראה לעין יתרחש מהלך , שיכשיר נשים לשמש דיינות , המחקר מראה שהדבר אפשרי מנקודת ראות הלכתית . כך או כך , אפשר כבר היום ליצור , בדרכים אחרות , מעורבות רבה יותר של נשים בהליך השיפוטי בבית הדין הרבני . בד בבד עם ההצעות שרבנים העלו בקשר לתפקידים מעין–רבניים שנשים יוכלו למלא — כדוגמת יועצות הלכה , רבניות בית ספר ורבניות קהילה — מוצע לשלב נשים בבית הדין הרבני בתפקידים מעין–שיפוטיים , למשל יועצות , ואף לערב אותן בשלב קבלת העדויות . באופן סמלי אפשר לקשור את השינויים שחלו בהשתלבותן של נשים בבתי הדין הרבניים ביציאתן מן המרחב הביתי ובכניסתן לשלושה מרחבים ציבוריים : השוק , בית הכנסת ובית המדרש . לאחר שנשים החלו להיות שותפות בפרנסת המשפחה השתנה מעמדן כבעלות דין . יצירת מרחב שהוא בית כנסת של נשים חייב את הכשרת עדותן גם בדיני ממונות ונזיקין כדי להשליט צדק במרחב שאין בו גברים . בתי המדרש לנשים שנפתחו בדורנו הביאו לכניסתן של נשים לבית הדין כטוענות רבניות , ועתה אנו נדרשים להתמודד עם שאלת הדיינות . סקירת השינויים ההלכתיים שהתחוללו בחלוף השנים במעמדן של נשים בבית הדין הרבני מלמדת על שותפות רבה יותר של נשים במרחב הציבורי ועל טשטוש ההבחנה בינו ובין המרחב הביתי הפרטי . עם זאת נראה שבהלכה משתקפת תפיסת עומק אשר להבחנה המהותית בין המינים , בניגוד לטענה שהבחנה זו היא הבניה מגדרית גרדא . הניסיון ההלכתי להגדיר את ההבחנה הזאת

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help