sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

כעניין שבעובדה בתי הדין הרבניים במדינת ישראל מקבלים עדות נשים , ואולם בעשותם כן הם נסמכים על תקנות הקדמונים , שהרחיבו במרוצת הדורות את ההכרה בעדות נשים , ולא על הצעתם של הרב הרצוג והרב עוזיאל לתקן תקנה חדשה בעניין זה , אף שהצעתם מתאימה ביותר למציאות ימינו ואף שהיקפה רחב יותר . ראוי לה לתקנה זו שתתחדש בבתי הדין הרבניים של מדינת ישראל דהיום . נשים דיינות מאז קום המדינה הופיעו טוענים רבניים בבית הדין הרבני כבאי כוחם של בעלי הדין . ואולם לנשים לא ניתנה האפשרות לייצג את בעלי הדין כטוענות רבניות כיוון שהרישיון לכך הותנה בלימוד בישיבה . פנייה לבג"ץ בשנות התשעים של המאה העשרים אפשרה את ההכרה בנשים כטוענות רבניות , והיום טוענות רבניות מופיעות בבית הדין ומייצגות נאמנה נשים רבות . ברור שכניסתן לתחום זה הביאה לשיפור של ממש בהשגת זכויותיהן של נשים בבית הדין הרבני . את השינוי הזה אי–אפשר לנתק משינוי רחב יותר שהתחולל בחברה הדתית–לאומית הישראלית בתחום לימודי התורה של נשים . פתיחת בתי מדרש לנשים , שבהם הן עוסקות בלימוד ש"ס ופוסקים , יצרה שכבה של נשים למדניות ותלמידות חכמים המחפשות דרכים להביא לידי ביטוי את למדנותן . בתי מדרש אלו הכשירו את הקרקע למימוש ידענותן של נשים בתפקידים הנושקים ( בשלב זה ) לתחומי פסיקת ההלכה , ויש לראות בהכשרתן כטוענות רבניות חלק מתהליך המבקש לו מוצא באפיקים רבים ומגוונים . האתגר החדש שההלכה בזמננו נדרשת להתמודד עמו נמצא אפוא בתחום הדיינות . שתי אפשרויות הועלו בהלכה כדי להבין את יסודו של פסול נשים לכהן כדיינות : אפשרות אחת גורסת כי הפסול לדון נובע מן השררה שבתפקיד זה ; האפשרות האחרת טוענת כי הפסול לדון הוא הרחבה של פסול העדות בבתי הדין . בעלי התוספות בצרפת ובאשכנז , במאות השתיים עשרה–שלוש עשרה , עימתו את המסקנה שאישה פסולה לדון עם הכלל המשווה אישה לאיש לכל דינים שבתורה ועם התקדים של דבורה הנביאה ששפטה את ישראל . מדבריהם עולה שנשים יכולות לשמש דיינות אם הציבור יקבל עליו את סמכותן . בדבריהם אף הושמעה הדעה שנשים כשרות , בלא כל סייג , למלא תפקיד של דיינות .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help