sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

תקציר השינויים המפליגים במעמדן של נשים בעת החדשה מחריפים את הפער בין תפיסת השוויון הרווחת בחברה הישראלית לבין מעמדן של נשים בבתי הדין הרבניים . על פי פסיקה הלכתית בדורות ראשונים נשים יכולות להיות בעלות דין ( תובעות ונתבעות , ( אך הן פסולות לעדות ולדיינות . במרוצת הדורות חלו שינויים בקביעות הלכתיות אלו , ועדיין ניכר פער בין הנורמות הנהוגות באוכלוסייה הכללית בנוגע למעמדן ואפשרויותיהן של נשים ובין הנורמה בהלכה הנוהגת . על רקע המצב בבתי המשפט הכלליים , שבהם נשים מכהנות כשופטות , בולט ביותר חסרונן של נשים דיינות בבתי הדין הרבניים . מחקר המדיניות סוקר את האופנים שבהם הרחיבו פוסקי ההלכה במשך השנים את השתתפותן של נשים בהליך המשפטי , מראה שיש מתאם בין השינויים ההלכתיים שנעשו לשינויים במעמדן של נשים בשנים אלו ובוחן את האפשרויות ההלכתיות הקיימות להמשיך בהרחבת שותפותן כבעלות דין , עדות ודיינות בדורנו . המחקר גם מראה שקיימת התשתית ההלכתית המאפשרת הרחבה זו וקורא לביצוע שינויים ברוחה . נשים כבעלות דין חז"ל הורו שנשים יכולות לתבוע את זכותן לצדק בבית דין ושאפשר אף לתובען . למרות זאת שתי סיבות צמצמו במידה ניכרת את נוכחותן בדורות ראשונים בבית הדין : האחת , ערכי הצניעות ; והאחרת , תפיסת הרכוש המשפחתי כנכס הנתון בלעדית בידי הבעל . לשון אחר , החברה היהודית התנהלה כחברת משפחות שהיחסים ביניהן מתקיימים באמצעות אבי המשפחה , והוא ששימש נציגה במרחב הציבורי בכלל ובבית הדין בפרט . שינויים שהתחוללו בימי הביניים בארצות צרפת ואשכנז בנורמות הצניעות ובהשתתפותן של נשים בפעילות הכלכלית של המשפחה הביאו לנוכחות נרחבת יותר של נשים נשואות בבתי הדין . משעה שהנשים נטלו חלק בחיי המסחר , נתנו בעלי ההלכה תוקף הלכתימשפטי לפעולותיהן הכלכליות והן נדרשו להופיע בבתי הדין כבעלות דין .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help