sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ו"ט . ( Arbor Day ) בשבט נותר בסופו של דבר חג של ילדים בלבד , אף כי תרבות הילדים עברה למרכז התרבות הציבורית בגלל התקוות לתחייה הלאומית שנתלו במערכת החינוך העברית ומשום מרכזיותה של מערכת החינוך , גם היום , כסוכנת חברות לתרבות היהודית הישראלית . מקומו המרכזי של ט"ו בשבט בתרבות הציבורית הישראלית — אף שהוא חג שולי מבחינת השפעתו על שגרת היום יום — חושף את מרכזיותה של הנוסטלגיה הציונית בתרבות זו . ולבסוף — יום כיפור . יום כיפור הישראלי ממחיש את הלחץ החברתי מצד החברה הישראלית על האנשים בישראל — ובכללם הלא יהודים — לציית לכללים שהפרתם נחשבת חילול היום הקדוש . המרחב הציבורי הופך להיות " יהודי , " והדבר מורגש היטב גם אצל הלא יהודים החיים במרחב זה , שכן הם נדרשים לכבד את היום . יום כיפור , שלצורת החגיגה הישראלית שלו אין מקבילה בחגי העידן התעשייתי , אך גם לא בחגים יהודיים אחרים , ממחיש את ייחודיותה של התרבות הישראלית כתרבות יהודית שהזרם המרכזי שלה אינו נענה להגדרות הנכפות עליו מצד שתי קבוצות השוליים של הדתיים והחילונים . הנה כי כן , הנחות המוצא והמסקנות של מחקרי מתרחקות מהנחת יסוד אחת הרווחת במחקר האקדמי על התרבות הישראלית . במחקרים רבים מקובל להדגיש את השסעים החברתיים והפוליטיים בתרבות זו ולתאר אותה כתרבות חסרת מכנה משותף , שהתפרקותה היא עניין של זמן בלבד או שהיא מאוחדת אך ורק על ידי אויב משותף . חוקרים מסוימים אף סבורים כי ישראל נמצאת היום בעידן הפוסט לאומי , המאפיין את העולם המערבי , וכי האידאולוגיה הלאומית כבר אינה דבק חברתי בישראל . בניגוד לטענות הללו ספרי מפנה את המבט אל חיי היום יום של הישראלים ומוכיח כי הלאומיות היהודית — המחויבות לבניין של מרחב ציבורי יהודי , שיביא לידי ביטוי את ערכיה של חברת רוב יהודית — עודנה שרירה וקיימת היום ככוח תרבותי המשמש בישראל דבק חברתי , לטוב ולרע . אין לראות בטענה זו טענה בדבר אחידותה של התרבות הישראלית או ניסיון להתעלם מההטרוגניות שלה . הטענה היא שהטרוגניות זו מתאפשרת על ידי קיומו של יש משותף תרבותי — הלוא הוא , בזמננו , הלאומיות האתנית היהודית . ואולם לדומיננטיות הנמשכת של הלאומיות האתנית משפחתית היהודית יש מחירים , ובהם דן הפרק האחרון בספר . פרק זה עובר מהתיאור ההיסטורי לשאלה " מה ניתן לעשות " ? ומה יכולים החגים היהודיים , והסמלים והטקסים

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help