sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ואם כן , מנקודת מבט זו יש משמעות מועטה , אם בכלל , לניגוד המדובר לעתים בין " יהודי" ל"ישראלי . " ולכן , שלא כמו מחקרים קודמים , מחקרי זה אינו שופט את מידת היהודיות של התרבות הישראלית לפי המרחק שלה מתרבויות יהודיות אחרות , המכונות לעתים בשיח הרווח "יהדות . " במה אפוא מתייחדת התרבות היהודית הישראלית מן התרבויות היהודיות האחרות ? התשובה היא שהתרבות היהודית הישראלית מתאפיינת בקיום פוליטי של היהודים כחברת רוב במדינת לאום ובקיומו של מרחב ציבורי יהודי . תרבות זו משליטה על המרחב הציבורי מוטיבים שהיא רואה בהם מוטיבים " יהודיים . " טענתי זו מומחשת בדיוני בחגים היהודיים . בתולדותיו של כל חג יהודי , הנפרשות למן התרבות המקראית ועד היום , ניתן להבחין בשלב הציוני ישראלי הנפרד . לשלב הזה מוקדש הספר . שלושת החגים שנבחרו לדיון מייצגים שלושה היבטים חשובים של התרבות הציבורית היהודית בישראל — חג אופייני לעידן התעשייתי המדגיש את הצרכנות וערכי המשפחה ; חג שולי המדגיש אחריות לסביבה בצד נוסטלגיה לילדות , לטבע ולציונות החקלאית המוקדמת ; וחג לא אופייני כלל לעידן התעשייתי שבו נפסקת לגמרי כל פעילות כלכלית והמרחב הציבורי משתנה כליל . פסח הוא החג האופייני לחגי העידן התעשייתי בעולם כולו — בהדגישו את המשפחה , את הילדים , את תרבות הצריכה ואת האוריינטציה האתנית . בדומה לחגים אחרים בעולם גם פסח הוא הזדמנות להתכנסות שנתית של המשפחה המורחבת ( למעשה , חצי שנתית , יחד עם ראש השנה . ( ואולם שלא כמו מרבית החגים בעולם התעשייתי , שהתרחקו מהריטואלים המסורתיים , משפחות ישראליות מתמידות בקריאת ההגדה למרות היעדרה של אוריינות טקסטואלית וריטואלית הנדרשת לקריאה ה"נכונה" של הטקסט ולביצוע מהודק של הטקס . נראה שהתמדה זו קשורה ללאומיות האתנית משפחתית היהודית , הרואה בכלל היהודים משפחה מורחבת של כל פרט יהודי ואשר חוזרת על סיפור היווצרות הקולקטיב גם כאשר הפעולה של קריאת הסיפור כשלעצמה מעוררת גיחוך או מבוכה בקרב המסובים . סיפורו של ט"ו בשבט אחר . החג — שהיה חג שולי ואזוטרי בתרבויות לא ציוניות ואשר נחוג לכל היותר בידי קבוצות של מקובלים ובידי ילדים — הפך בעידן הציוני לחג מרכזי המבטא ערכים פטריוטיים של טבע וארץ באמצעות המצאת טקסי הנטיעות שייבאו לתוך התרבות היהודית את " יום העץ" האמריקאי

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help