sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שאלות נכבדות וחמורות אלה נדונו רבות בספרות ההלכה , ובמיוחד בתקופות גירוש ונדידת אוכלוסיות , כגון בתקופה שלאחר גירוש ספרד , ואף בדורות האחרונים בעקבות השואה הנוראה , ולהבדיל אלף אלפי הבדלות אחרי הנסים הגלויים של קיבוץ גלויות לארצנו הקדושה . שאלות אלה נעשות מורכבות עוד יותר כאשר מדובר בעקירתה הפתאומית של קהילה שלמה בעלת תרבות ייחודית , צביון וצבע שונים לחלוטין מכל המקובל כאן בארץ . למרות הגיוון הרב במקומנו , והקשיים המובנים מאליהם להסתגל לאורחות חיים שונים כל כך מכל מה שידעה הקהילה בעבר , כלום אפשר לצפות ממנה להפוך את עורה התרבותי והדתי בן - לילה , ואף בן - שנה , ולהיות ככל אחיהם ? וכאיזה אחים יהיו - אשכנזים , ספרדים או שמא מבני עדות המזרח ? כלום יוכלו זקני העדה , אבות ואמהות , לקבל בשוויון נפש עזיבת בניהם ובנותיהם את דרך אבותיהם ? מה יהיה גורלן של משפחות שסועות ומפורקות אלה , ומה יהיו התוצאות החברתיות , הנפשיות , הרוחניות והדתיות של תסריט מעין זה ? לשאלות אלו יש היבטים הלכתיים רבי - פנים , והן קשורות למדיניות הלכתית ולאופן הפסיקה המעשית . האם אחדות היא אחידות , או ערבות הדדית שסובלת את המושג של " נהרא נהרא ופשטיה " ( חולין יח ע " ב ; נז ע ?( א " וכן , היש ביכולתנו וראוי לנו לנהוג ב " סובלנות ליברלית " כזאת כאשר 5 מדובר בענייני איסורי דאורייתא , ויש מהם המוסכמים , לכאורה , על כל יתר עדות ישראל ? ברור , אם כן , שיש להבחין ולהבדיל בין סוגי השאלות בחילוקי המסורות , כגון בין דאורייתא לדרבנן ולמנהגי הקהילה , ואולי יש גם לחלק בין פסיקה ליחיד ובין פסיקה לציבור . כמו כן , ייתכן שיש להתחשב בהשלכות ובתוצאות של הניסיון לכפות שינויים מרחיקי לכת על רקמת הקהילה והמשפחות . הדיונים ההלכתיים המתבקשים הם בחלקם עקרוניים ובחלקם עוסקים בפרטים , אבל הקטגוריות הללו משולבות ומאוגדות לאגודה אחת תחת הכותרת הכוללת של מדיניות הלכתית .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help