sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקדמה הרב פרופ ' דניאל שפרבר חז " ל וחכמי הדורות עמדו על החשיבות העליונה של רציפות המסורת . הם ביססו את דעתם , בין היתר , על הפסוק במשלי א , ח : ] " שמע בני מוסר אביך ] ואל תטש תורת אמך . " ובימי הביניים ניסחו את האמרה 1 המפורסמת והנפוצה בספרות ההלכה " מנהג ישראל תורה . " מצינו כי חכמי הדורות קבעו שאין לשנות אפילו ניגוני תפילות , קריאת התורה וכן מבטא ודרך הגיית לשון העברית בתפילה ובקריאת התורה שאדם 3 קיבל מבית אבותיו . והוא הדין אף בשיטות פרשנות הלכתא גבירתא , שכל אחד יאחז בפסיקה ה " עדתית " שלו - אשכנז , ספרד , עדות המזרח 4 וכדומה . יחד עם זה , מי שעובר ממקום שנהגו בצורה מסוימת למקום שנוהגים אחרת , וכוונתו להשתקע במקום החדש , " נותנים עליו חומרי מקום שיצא משם וחומרי מקום שהלך לשם , ואל ישנה אדם מפני המחלוקת " ( משנה פסחים ד , א . ( הווי אומר , שיש נסיבות שבהן אדם משנה ממנהג אבותיו במידה מסוימת , ומקבל על עצמו מנהג אחר , והדברים ידועים . ואולם מה בנוגע לקהילה שלמה שעברה ממקום למקום , ויש לה מסורת משלה מקדמת - דנא , מסורת המתבססת על פסוקי המקרא , שהתפתחה ונקבעה , ככל הנראה , עוד לפני תקופת חז " ל ופרשנותם ההלכתית ? האם עליהם לזנוח כליל מסורת של עשרות דורות ואלפי שנים !? או שמא ניתן לומר כמאמרם ז " ל : "במקומו של ר ' יוסי הגלילי היו אוכלים בשר עוף בחלב " ( חולין קטז ע ?( א " האם דינה של קהילה שלמה שנעקרה ממקומה כדין יחיד שעובר ממקום למקום ?

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help