sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ח

ממנו למתכונת חידון התנ " ך הבין לאומי לנוער יהודי , והמתחרים מפגינים בקיאות נפלאה בספר מופלא זה , והלוואי יש בזה בשורה לבאות . בחיבור פירוש זה לא שמתי לי למטרה לגאול את ספר משלי ולהעלותו מתהום הנשייה , כאילו יש בזה צורך . ספר משלי מלא חן וחכמה ואף קצת הומור . הוא מדבר בעד עצמו וזכויותיו עומדות לו , וקטונתי מלגאלו ומלזכותו . אף לא באתי לסקור , לסכם ולהציג בכלי שני או שלישי את מלוא הפרשנות העשירה שעמדה לספר משך אלפיים השנים האחרונות , למן כתבי ימי בית שני הנסמכים על ספר משלי ועד לאחרוני הפירושים הביקורתיים המופיעים חדשים לבקרים . אל לו לקורא לחפש בפירושי בית נכות שבו אצורות ונצורות כל הדעות שנאמרו לפני , כל המחשבות שהועלו על הכתב לפני , וכל מגמה ושיטה שהוחלה על הספר במשך הדורות ובימינו . פירושי איננו אנתולוגיה של דברי קודמי . אף לא התעברתי על כל ריב לא לי , ולא הבאתי גאולה לעולם בהבאת כל דבר בשם אומרו . את דעותיהם של קודמי הזכרתי לעתים בסתם או בלשון יש אומרים . ועם כול זאת , במקומות שדבקתי בפירוש מוגדר של פרשן מסוים שלא היה לנחלת הרבים , הזכרתי אותו בשמו . במקומות שסטיתי מפירוש המקובל על הרוב כדי ללכת בדרך חדשה משלי , הקפדתי לנמק ולהצדיק את דבךי , והזכרתי את עיקר דברי אחרים על מנת לאפשר לקורא להחליט בעצמו מי צדק . מטרתי בפירוש זה לפרש את הספר כפשוטו , היינו כפי שהוא פרוש לפנינו בנוסח המסורה ולפי דקדוק הלשון ועיקר פירושי המלות , ובראש ובראשונה בהתחשב בעולם שבו הספר חובר ושממנו צמח . כדרכם של משלים המתאימים את עצמם לחיים המשתנים , אף המשלים בספרנו עשויים כולם לצאת על נסיבות שונות ומצבים מגוונים בחיי האדם ולקבל פירוש חדש בכל יישום ויישום , ואולי לזה התכוון רש " י באומרו על הפסוק הראשון "כל דבריו דוגמות . " אך לא ניסיתי להסביר את הכתובים בהקשרים משתנים אלה כי אין שיעור לנסיבות ואין קץ לדמיון האדם שיזדקק למשל כרי להבין בעזרתו את נסיבות חייו . הפירוש המוגש בזה הוא פירוש אישי המשקף את םגולותי הפרשניות האישיות , ואת אהבתי להתמודד עם טקסטים עתיקים פנים אל פנים ; את נטיותי לזהות תכונות ספרותיות ומבניות ולנצלן ככלי בניתוח הטקסט ופירושו ; את ענייני בספרות המזרח הקדום , שספר משלי גדל בתוכה והוא חלק ממנה . עם זאת , כבר אמר קוהלת "ואין כל חדש תחת השמש " והוסיף "יש דבר שיאמר ראה זה חדש הוא כבר היה לעלמים ... אך אין זקנררן לראשנים וגם לאחרנים שיהיו לא יהיה להם זלרון עם שיהיו לאחרנה" , א ) ט יא . ( משום כך לא התעלמתי מקודמי בפירוש הספר . אך פניתי אליהם ונעזרתי בהם רק אחרי שהשתדלתי להבין את פסוקי הספר למיטב יכולתי ובכוחות עצמי . במידה מסוימת נכתב פירוש זה מתוך הקונקורדנציה ( של מנדלקרן דווקא ) כי כצעד השני במלאכת הפירוש , אחרי עיון ראשון בפסוק , בדקתי כל מלה ומלה בקונקורדנציה כדי לברר את דרכי שימושה והוראותיה האפשריות , ועל ידי כך לפרש את הפסוקים בהקשר המיידי של ספר משלי , ואחר כך בהקשר של המקרא כולו . רק אחרי התמודדות אישית עם הכתוב פניתי לפירושים הרבים ולמחקרים המגוונים שעמדו לפני כדי להיעזר בהם

האוניברסיטה העברית בירושלים

עם עובד

י"ל מאגנס


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help