sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

הקדמת המחבר ברוךהחונן דעת לברואים המלמד בחסדו בינה לאנשים שהחייני וקיימני והגיעני להשלים ולהשכיל לפרש משלי חכמים משלי שלמה הוא הספר הנשכח בתנ " ך . אין בו סיפורים מרתקים המושכים את הלב ואין בו הלכה פסוקה המחייבת את האדם בהתנהגותו . אין בו דברי ה' הנאמרים לעבדיו הנביאים ואין בו היסטוריה או מעשי ניסים . אין בו זכר לארץ ישראל וירושלים , ולבית המקדש לעם ישראל ולבני ברית אין בו מקום בכלל . הספר איננו נקרא בבית הכנסת ברוב קהילות ישראל ואף פעם לא תפש מקום בולט בתפילה היהודית , לא בציבור ולא ביחיד . כבר בימי בית שני נתפרשה החכמה המוזכרת בו כתורת ה ' למשה ולישראל , ולימים הולבשו דמויות המופיעות בו לבוש אלגורי על ידי המפרשים עד כדי כך שהמשמעות הבסיסית , הפילולוגית , של הכתוב נטשטשה וקולו המיוחד והסגולי של הספר נחטף ונשלל ממנו . מכיוון שחלקים גדולים בספר מורכבים ממאות משפטים שהקשר ביניהם איננו נראה לעין ולכאורה איננו גורם בהבנתם , קשה אפילו לעמוד על עיקר הכתוב בו . ואם לא די בחסרונות אלה , יש סבורים שהספר איננו מחדש דבר ושכול תורותיו מובנות מאליהן לכל אדם הגון , בר דעת ובעל שכל ישר . מעשה שהיה כן היה . לפני כשלושים שנה סיפרתי לפרופסור נחמה ליבוביץ ז " ל שעסקתי באותם ימים בלימוד ספר משלי לקראת בחינת המ " א שלי בחוג למקרא של האוניברסיטה העברית . למשמע הדברים התפקעה המורה הנערצה בצחוק ואמרה לי שספר משלי הוא ספר טיפשי וכלל אין בו צורך , שהרי כל אדם יודע שאם יהיה טוב יהיה לו טוב , ואם יהיה רע יהיה לו רע . אם כך מה מוסיף לנו ספר משלי !? אם אלה תכונותיו ואם זה אופיו בעיני גדולת המחנכות שקמו לישראל בימינו , אין פלא שהספר , שכולו חינוך לחיי חכמה ולערכי מוסר , לא נכלל בתכנית הלימודים בבתי הספר בארץ ורק מתי מעט מכירים אותו מלבד חצאי פסוקים פה ( כגון "זכר צדיק לברכה " ו " צדקה תציל ממות (" וחצי פרק שם ") אשת חיל . ( " ועם כול זאת ולמרות הכול ספר משלי קנה לעצמו אחיזה בתודעת העם . דברי הספר , שאינם אלא חלק קטן מ"שלושת אלפים משל" שדיבר שלמה ( מל"א ה , יב , ( הם ראיה נחרצת ששלמה המלך היה חכם מכול האדם ; ואין ספק שבזכות הספר עתיד שלמה להגיד חכמה בסעודתו של משיח . בכול דור ודור זכה ספר משלי לפירושים חדשים ודבריו הותאמו לשיטות מחשבה שונות שהתחדשו ורווחו ביהדות . על אף שדברי הספר אינם מחייבים כדברי התורה , הם מובאים כדי להוכיח את חכמת התורה ובזכותם דברי תורה נחשבים דברי חכמה . יש לברך על כך שבשנים האחרונות הוכנס ספר משלי או פסוקים

האוניברסיטה העברית בירושלים

עם עובד

י"ל מאגנס


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help