sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מפעם אחת ורק כשהתאפשר להם לעצב את מפגשי הלמידה וההתייעצות באופן שמוכר להם יותר וכשהם שולטים בתכנית , החלו להופיע גילויים של למידה ותחושות סיפוק מהשהייה בצוותא . כנראה גם המשוב על הצלחה במשימות עשה את שלו בהקשר זה . קבוצות בתוך ארגונים מפתחות שגרות מוכרות , ואלה הופכות גם לסוג של הגנה מפני היסודות עתירי חוסר הוודאות שכה מאפיינים את עבודתם . כך , גם אירוע הייעוץ או ההנחיה מתפענח בתיווך של מסגרות ההתייחסות שיש למשתתפים . מסגרות אלה נעות בין מוכר ללא מוכר , בין מעורר חרדה לבין מרגיע , בין משימתי לבין לא רלבנטי , בין משהו המתויג ' נכשל' לבין משהו המזוהה כהצלחה . כדי לנוע למתכונת הידברות חדשה ( במיוחד כשהיא נשענת על ספונטניות , על חיפוש רגעים של חיות , על הכרה בערך הסיוע ההדדי ועל חיפוש של דיבור ' מלא , ' לא ריטואלי באופיו , ( נחוץ להכיר בכוחן של המסגרות המתווכות את ההתנסות ובנחיצות שלהן למשתתפים . לעתים , בלי לשנות הרבה מהתוכן , התאמת המסגרת או שינוי הדרגתי בה מאפשרים תנועה מחוויה של חוסר טעם ושל חרדה מציפה לתחושה של ערך ושל משמעות . זהו גם יסודה של ההתארגנות : המרת ריבוי האפשרויות וחוסר הוודאות ביסוד של סדר מומצא שחברי הקבוצה מצליחים להיקשר אליו , ושמבחינתם ניתן לכונן בתוכו גם חוויות חשובות של חופש ושל טעם ותחושת תכלית . על היועץ כמנחה לעבודת היועץ עם הקבוצה הארגונית כמה רבדים : הוא אובייקט להתייחסות של הקבוצה , כבעל סמכות חיצונית המושווית תמיד לסמכויות הפנימיות בארגון ולבעלי סמכות מוכרים מהעבר ; הוא זר ובכך דורש להבהיר את מה שנחשב מובן מאליו וגם מפר סוג של שיווי משקל נתון ; ככל שרק ניתן הוא משמש מ ֵ כל לתלונות , לביטויי אי נוחות ולחרדות המתעוררות בהקשר הקבוצתי . המנחה גם נקשר בשינוי אפשרי של המובן מאליו ובמה שהתמסד כשגרה חוזרת , ובכך מעורר תקווה וחרדה כאחת . מה יכול המנחה לעשות לנוכח דברים אלה ? ראשית — להבין כי הרבה ממה שמופנה אליו ( בייחוד כשזה עמוס ומוגזם ) אינו בהכרח משוב לאופן תפקודו במפגש אלא הד לאיכות הייחוס והטעינות שמתעוררת בקבוצה כלפיו , ושמטען זה הוא גם מפתח לחקירה ולפענוח נחוצים בקשר שבין המנחה לקבוצה . הציפיות שמופנות אלינו כאנשי מקצוע אינן בהכרח מידתיות ואינן בהכרח קשורות למעשינו בפועל ; אך יש להן ערך כיוון שהן מעניקות לקשר הנרקם סיכוי להפוך לבעל משמעות , כך שבאמצעותו יקרו בהמשך שינויים שחברי הקבוצה מעוניינים בהם ואינם מצליחים לממשם לבד . שנית — להבין שקבוצה היא מרחב קונפליקטואלי עתיר ניגודים . ברובד מסוים הניגודים הם בין המנחה לקבוצה ובין חברי קבוצה שונים לבין זולתם ; ברובד אחר זהו ביטוי לניגודים הקיימים אצל כל אחד מחברי הקבוצה פנימה . ניגודים אלה מגיחים לא אחת נוכח מאבק , אתגור או גילויי עוינות . אם כן , הנחיית קבוצה כרוכה בפרקטיקה של עדות לגילויי תוקפנות , וטמון בה גם הסיכוי ( והסיכון ) לשמש כתובת לתוקפנות זו או מ ֵ כל שמוכן לסבול אותה , להעיד עליה , לפרש אותה ולחפש נתיבים שיאפשרו טרנספורמציה שלה .

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help