sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מצאתי די מהר שהעיניים במפגשים הקבוצתיים נשואות אלי , בתקווה מסוימת שאגרום לשינוי במהלך הדברים ( מתוך מחשבה שאולי לשם כך בעצם הביאו אותי לארגון , וגם מתוך תפיסתי כסמכות נוספת ואחרת בחדר . ( מדי פעם הסתננה לדיבור המשותף הציפייה שאולי בדרכי שלי אני ' אחנך' אותו , אגרום לו לנהוג בנועם הליכות ( שהיה בזוי בעיניו ונחשב מבחינתו מס שפתיים המסווה תוקפנות מסוג מגונה יותר , ( ארסן את בוטותו או לפחות ' אראה לו' מה הוא בעצם עושה , כי לי הוא עשוי אולי להקשיב . הוא , לעומת זאת , היה מישיר מבט אלי כאומר : " אתה רואה עם איזה צוות עליי להתמודד " ? כך מצאתי כי פגישות הצוות משמשות לא אחת במה למחזה שבו הצוות מופיע פגוע ונעלב , כמו חסר אונים , נוכח מנהל מאשים ו'צודק' המוצא עצמו בכל פעם מתאכזב מחדש . מחזה זה חזר ונשנה בלי שהדבר יגרום למנהל או לאנשי צוותו לנטוש את הארגון או לחלופין יוביל לתפנית בעלילה . ארגונים והתארגנות כרוכים לאורך כל הדרך בחיים בקבוצה . במישור הפורמלי מדובר בעיקר בקבוצות משימה , שבהן ההצדקה להתחברות היא נושא , תוצר או תהליך שהנוגעים בדבר מבקשים לקדם . לא כל דבר יכולים יחידים בארגון לעשות לבדם , והשותפות הקבוצתית יכולה להעניק מיקוד וגיוון ולדרבן להשגת תוצאות . ( Katzenbach & Smith , 2002 ) במישור הבלתי פורמלי מופיעות התקבצויות אחרות , שמבטאות את הזיקות הנפשיות הנרקמות בין היחידים בארגון ואת הרשת הסבוכה של משמעויות שנצרפת ונארגת בחיים הקבוצתיים בארגון . הזיקות הנפשיות מייצגות גרסאות ייחודיות שאינן בהכרח פרי כוונה מודעת בקשר לעילת החיבור יחד ולדרך לפעול במרחב המשותף . זיקות אלה , שבעיקרן מתהוות בתהליך של התארגנות עצמית , עשויות להתקשר לזהויות אלה או אחרות של המשתתפים , לנסיבות מלכדות או מפרידות , או לכל אות אחר המעיד על עניין , קרבה , יחסים ודרך להתפתחות , או שאף יוצר אותם . בהקשר זה הציע ביון ( 1992 ) להבחין בין ' קבוצת העבודה , ' המתייחסת למטרות הקבוצה ולהיבט המשימה בפעולתה , לבין ' קבוצת ההנחה הבסיסית , ' שעוסקת בהתארגנות לא מודעת על יסוד פנטזיה משותפת . החבירה הקבוצתית יכולה להתאפיין בדינמיקה של תלות , של עוינות ושל מנוסה או בזוגיות . שלוש וריאציות אלה ( והיו שהוסיפו להן בעקבות ביון גם אפשרויות נוספות ) משקפות מערכות זיקה דמיוניות אל האובייקט הקבוצתי המשותף , והן בגדר הסברים חלופיים לשאלה מה עושים חברי הקבוצה יחד . לעתים המישור של קבוצת העבודה והמישור של קבוצת ההנחה הבסיסית הולמים זה את זה , אך לא אחת הזיקה בין שני מישורים אלה רופפת או אף מתגלה ביניהם סתירה . לא תמיד ערים בארגון לפער זה שבין תכלית פעולתה של הקבוצה לבין ההתרחשות הרגשית הטוענת אותה . השיח הארגוני הרווח טוען לענייניות , בוחן התרחשויות במונחי תכלית ותועלת ורואה בכל מה שחורג מכך סוג של ' רעש , ' תקלה או דבר שיש להתגבר עליו . כביכול הארגון ' ער , ' דרוך ומשימתי כל העת , אחוז רק במציאות . אך כפי שציין דידיה אנזיה , ( Anzieu , 1984 ) בחיים הקבוצתיים מופיעה איכות חלומית שעשויה להיות מתעתעת ולטשטש את בוחן המציאות . הן החלום הן המציאות עמוסי אותות וסמלים ונוטים להיות משכנעים , אך מה שמבחין ביניהם הוא מצב התודעה והיכולת לפרספקטיבה . ובכלל , מי מאתנו יכול ליצור הפרדות מלאות בין מציאות

צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help