sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

6 הנוער , כפי שהיא מתנסחת בטקסטים של המדריכים והחניכים של " בני עקיבא . " בעיקרי 7 התפיסות המוצגות פה עסקתי בבמות שונות . חוקרים אחרים עמדו אף הם על הממדים 8 התרבותיים של הציונות הדתית . כאמור , הסכמות הללו מציינות חוט שדרה הגותי איתן של האידאולוגיה הציונית הדתית . אבל בכל תשתית רעיונית כזו יש חוליות שאינן מתמזגות לחלוטין עם הכלל . כמעט תמיד נמצאים הוגים שאינם נסחפים עם הרעיונות הקולקטיביים , ומצליחים להביע את רעיונותיהם החריגים . שני הוגים בולטים כאלה נמצא במחנה הציוני הדתי . האחד הוא הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ'יק , נשיא הכבוד של " המזרחי" באמריקה והוגה חשוב , והשני הוא פרופ' ישעיהו ליבוביץ , שבעברו נמנה עם המחנה הסוציאליסטי בציונות הדתית . כבר הזכרתי שהציונות הדתית מציינת מאה ועשר שנים להיווסדה , ועל כן היא " רשאית" לערוך חשבון נפש . אין כמו בחינת הגישות שבשוליים כדי ללמוד על הדינמיקה של המרכז הרעיוני . במה עמדו הרב סולובייצ'יק מזה וליבוביץ מזה בשולי התודעה הציונית הדתית ? הרב סולובייצ'יק היה חריג בנוף ההגותי של התנועה מבחינות אחדות . ראשית , ההגות הציונית הדתית היא כוללנית באופייה . טבעה הלאומי והתאולוגי פונה אל הכלל . הגותו של הרב סולובייצ'יק היא אינדיבידואליסטית . אמנם מחשבתו הפנומנולוגית , שהתנסחה בעיקר באמצע שנות הארבעים של המאה שעברה , עוסקת בתודעה הדתית הכוללנית . אולם דרשותיו ומאמריו הציוניים מתרחקים על פי רוב מהפנומנולוגיה של הדת ומתקרבים להגות הקיומית . ובמיוחד " קול דודי דופק" הוא כתב אקזיסטנציאליסטי מובהק . שנית , הגותו הציונית של הרב סולובייצ'יק איננה חוליה מרכזית בהגותו . האינטרס של מחשבת ( עורך , ( תורה ועבודה בחזון ובמעש : תולדות הפועל המזרחי וספור פעלם של מייסדיו תרפ – ב" תרצ"ב , הועד הפועל של הסתדרות הפועל המזרחי בארץ ישראל , תל אביב תשמ"ה ; הנ ) ל" עורך , ( תורה ועבודה בחזון ובמפעל : תולדות הפועל המזרחי ומפעליו מאז ועד עתה במלאת 70 שנה להווסדו , תל אביב תשנ"ב ; י' שלמון , " שילוב הסוציאליזם עם הדת : הערות לתולדות הסתדרות הפועל המזרחי , " דת וציונות : עימותים ראשונים , הספריה הציונית , ירושלים תש"ן , עמ' ; 352-340 י' ולק , " לתולדות תנועת ' תורה ועבודה' בגרמניה , " בתוך הנ"ל , כיום אתמול , הוצאת ששר בשיתוף מכון ליאו בק והקתדרא ע"ש בראון לתולדות היהודים בפרוסיה באוניברסיטת בר אילן , ירושלים תשנ"ח , עמ' . 338-311 6 רוב החומר נמצא בכתב העת של התנועה " זרעים . " וראה למשל את הנדפס בתוך י' לב ( עורך , ( ספר בני עקיבא , ההנהלה הארצית של בני עקיבא בישראל , תל אביב תשי"ט ; מ' בר לב , י' כהן וש' רוזנר ( עורכים , ( במשוך היובל : חמישים שנות תנועת בני עקיבא בישראל , הוצאת תנועת בני עקיבא בישראל , תל אביב תשמ . ז" 7 ראה ד' שוורץ , אמונה על פרשת דרכים : בין רעיון למעשה בציונות הדתית , תל אביב תשנ"ו ; הנ"ל , הציונות הדתית בין היגיון למשיחיות ( לעיל הערה Idem , Faith at the ;( 2 ; Crossroads : A Theological Profile of Religious Zionism , E . J . Brill , Leiden 2002 הנ"ל , ארץ הממשות והדמיון : ארץ ישראל בהגות הציונית הדתית , תל אביב תשנ"ז ; הנ"ל , אתגר ומשבר בחוג הרב קוק , תל אביב תשס"א ; Idem , Religious Zionism : History and Ideology , Boston 2009 8 ראה א' לוז , מקבילים נפגשים ; א' שגיא , אתגר השיבה אל המסורת , ירושלים ורמת גן תשס"ג , עמ' . 215-162

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help