sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

ואת הנעשה אי אפשר היה להשיב . מכאן ואילך שורה של יהודים שומרי מצוות הצטרפו באופן אינסטיטוציוני לתנועה הציונית . קבוצה זו סברה , שבניגוד לתפיסה המסורתית של גאולת העם , שלפיה אלוהים הוא היוזם הבלעדי שלה , ניתן להביא את הישועה גם ביוזמה אנושית . ועוד טענה , שיוזמה כזו יכולה להתממש מתוך שיתוף פעולה עם פורקי עול . מתווה רעיוני כזה ניווט את דרכה של התנועה במשך שנים ארוכות . הציונות הדתית היא תנועה שמתנהלת בעולם מודרני . האידאולוגיה שפיתחה היא אחת התגובות למודרנה בד בבד עם אירועים וזרמים שהטביעו את חותמם עליה כמו הלאומיות החדשה והתמורות של הרעיון המשיחי בשלהי המאה התשע עשרה ובמאה העשרים . אפשר להציג סכמות אחדות של מאפייני האידאולוגיה הציונית הדתית בבחינת תגובה למציאות החדשה ולהוויה המודרנית . הסכמה הראשונה מציגה ארבע הנחות יסוד 2 לאידאולוגיה שהצמיחה התנועה הציונית הדתית : ( א ) הגדרה וסטטוס . מבחינת ההגדרה הקבוצתית דחה הציוני הדתי את בלעדיות מעמד התא הקהילתי , כביטוי של מיעוט דתי ( שומר הלכה , ( מאורגן היטב לעתים , אך חסר מאפיינים לאומיים וריבוניים , הנשלט בידי רוב נוכרי הזר לו מבחינת ההנהגה החברתית והדתית ; הציוני הדתי ביקש להמיר מעמד " גלותי" זה במעמד הלאום , שיש לו עצמאות מדינית ופולחנית , חבל אדמה , לשון עצמית ומאפיינים לאומיים אחרים . כלומר לפנינו מאיסה במצב נתון ובקשת סטטוס חדש . ( ב ) היסט תאולוגי . הציונות הדתית הקנתה לגיטימציה לפעילות האנושית בעיצוב מאורעות אלוהיים וקוסמיים , כמו גאולה וקימום הלאומיות היהודית . יתר על כן : האירועים הקוסמיים חבים את ראשיתם לפחות לגורם האנושי . שוב אין מהווה הפעילות האלוהית האקסקלוסיבית גורם יחיד בעיצוב גורלו של אדם ועולם . המהפכנות מתבטאת בעובדה , שבן התמותה תופס כביכול את מקומו של האל בסלילת הדרך לגאולה . אפילו האפוקליפטיקנים המובהקים ביותר כמו הרב אברהם יצחק הכהן קוק , תלמידיו ותלמידי תלמידיו , שהגדירו את הגאולה הסופית כמצב נסי ופלאי במובהק , בעיקר בתיאור תחיית המתים ההולכת וקרבה , נאלצו להודות שתחילת התהליך טבעית היא , ונתונה בידי פעילותו של האדם . ( ג ) משמעות אנתרופולוגית . הציונות הדתית ביקשה ליצור מודל אנתרופולוגי חדש , טיפוס דתי של עולם הגאולה . תומכיה הראשונים של התנועה הציונית הדתית הבחינו בבירור בין הטיפוס הגלותי , האגואיסטי והמכונס בתוך עצמו , לבין הטיפוס החדש , שמעשיו מכולכלים לפי צורכי הכלל ; בין דתיות של אינסטינקט לדתיות של הכרה מכוונת ; בין מצב פסיכולוגי דכאוני של חרדה , פחד והתרפסות ובין בריאות נפשית ; ובין טיפוס מסוגר ביחס לתרבות הכללית לבין טיפוס המעורה בה . ( ד ) מרד בסמכות הרבנית . נטילת היוזמה המשיחית בידי אנשי הציונות הדתית הביאה את התנועה בהכרח למרד בהנהגה הרבנית . על דרך כלל , בהתעלם מיחידים כאלה או אחרים , ניתן לקבוע : הציונות הדתית לא בחרה במרד בסמכויות רבניות ואף לא ביקשה 2 ראה ד' שוורץ , הציונות הדתית בין היגיון למשיחיות , תל אביב תשנ"ט , עמ' . 26-15

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help