sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא יבנה וחכמיה רשמו פרק מרשים ומיוחד בתולדות עם ישראל , פרק שהטביע חותם רב עצמה בעולם ההלכה והאגדה של חז"ל , ורישומו מהווה ציון דרך חשוב גם בהיסטוריוגרפיה היהודית בדורות האחרונים . השנים הראשונות שלאחר חורבן בית שני נתפסות בעיני 1 חוקרים מתחומים שונים כשנים שעולמה של היהדות עוצב בהן מחדש . תקופת יבנה מתוארת הן על ידי חז"ל והן על ידי חוקרים בני זמננו כתקופת מהפכה שפרותיה ניכרים בעיצוב ההלכה והאגדה , עולם המעשה ועולם המחשבה והיצירה הספרותית של חז . ל" חכמי יבנה התמודדו עם השבר הנורא של החורבן שהצריך את יצירתה של שפה דתית חדשה , כנגד המקדש וירושלים וכנגד עבודת ה' שמרכזה היה , עד החורבן , במקדש . נראה כי החדשנות והתעוזה המחשבתית של חכמי יבנה ניכרים היטב גם בתחום האגדה , הכולל בתוכו את הפילוסופיה והתאולוגיה של חז . ל" 2 יבנה נתפסה בעיני חכמים כתחליף לירושלים ולמקדש שחרבו . ירושלים והמקדש 1 על תקופה זו כתקופת מפנה , מנקודת מבטם של היסטוריונים , ראה : ג' אלון , תולדות היהודים בארץ ישראל בתקופת המשנה והתלמוד ( להלן אלון , תולדות היהודים , ( תל אביב , תשכ"ז , כרך א , עמ' ; 12–3 ש' ספראי , בימי הבית ובימי המשנה ; מחקרים בתולדות ישראל , ירושלים , תשנ ) ד" להלן ספראי , בימי הבית , ( כרך ב , עמ' ; 466–319 א' אדרת , מחורבן לתקומה : דרך יבנה בשיקום האומה , ירושלים , תש"ן ; א"א אורבך , " היהודים בארצם בתקופת התנאים , " בחינות , 4 ( תשי , ( ג" עמ' –61 ; 72 הנ"ל , חז"ל : פרקי אמונות ודעות , ירושלים , תשל ) א" להלן אורבך , חז , ( ל" עמ' 530 ואילך ; מ"ד הר , " משמעותו והיקפו של חורבן בית שני , " בתוך : מ' שטרן ( עורך , ( ההסטוריה של ארץ ישראל , כרך רביעי , התקופה הרומית ביזנטית , ירושלים , , 1984 עמ' , 300–287 וראה לאחרונה י"ל לוין , " בין רומא לביזנטיון בתולדות עם ישראל : תיעוד מציאות ופריודיזציה , " בתוך : י"ל לוין , רצף ותמורה , ירושלים , תשס"ד , עמ' . 48–7 השווה י' בער , ישראל בעמים , ירושלים , תשט"ו , עמ' E . ; 19–18 Schurer , The History of the Jewish People in the Age of Jesus Christ , rev . ed . Edinburgh , . 1973-1987 אחד ההיבטים של דיון מחודש במקומה של יבנה נסקר ונידון בידי ד' בויארין , " סיפורן של שתי ערים , יבנה וניקיאה , " בתוך : י"ל לוין , רצף ותמורה , עמ' , 332 והספרות המובאת שם , ובמיוחד המאמר שפתח את הדיון : S . J . D . Cohen , “ The Significance of Yavne : Pharisees , . Rabbis , and the End of Jewish Sectarianism” , HUCA , 55 ( 1984 ) 2 ראה , למשל , ג' אלון , מחקרים בתולדות ישראל , תל אביב , תשכ"ז , עמ' , 273–219 ובספרו תולדות היהודים , עמ' 53 ואילך , ודיונו של ש' ספראי : " בחינות חדשות לבעיית מעמדו של רבן יוחנן בן זכאי לאחר החורבן , " בתוך : ספר זכרון לגדליה אלון , תל אביב , תש . ל"

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help