sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

הקדמת המחבר ספר שמואל עשוי רובו סיפורים , ומיעוטו שירים , רשימות וידיעות קצרות . הסיפורים עוסקים במנהיגים והסובבים אותם , ביחסים ובהתנגשויות ביניהם , במעשיהם ובגורלם . עיקר עניינם בהיבטים האנושיים של פעולות המנהיגים , יותר מאשר בהיבטים המדיניים או הצבאיים , ובמרבית הסיפורים גלומה עמדה מוסרית . ספר שמואל אינו ספר אחיד , אך הוא ספר מאוחד . אפשר להבחין בו בהבדלים בסגנון ובדרכי הסיפר , ואף בכפילויות וסתירות , הנובעים ככל הנראה מריבוי מקורות ומסורות . עם זאת לא יושתת הפירוש על הפרדת הספר למרכיביו ועל השערות בנוגע לשלבי התגבשותו , אלא יתייחס לספר שמואל ברמותו הסופית , כפי שהיה ידוע בקרב עם ישראל לאורך הדורות , וכפי שהשפיע וממשיך להשפיע על היצירה היהודית והכללית עד היום ( סקירה על השפעה זו מובאת במבוא לספר . ( דברים אלה אינם אמורים בשיבושי נוסח . אין טעם לפרש שגיאות מעתיקים . אין הכוונה לנסות ולשחזר נוסח 'מקורי' של ספר שמואל על ידי ליקוט מנוסחים שונים , דבר שהוא מן הנמנע . באותם המקרים שבנוסח המסורה טמון קושי ייבדקו הנוסחים האחרים , שהעיקריים בהם הם ספר דברי הימים , מגילות ים המלח ותרגום השבעים ( פרטים על הנוסחים השונים במבוא . ( הסיפורים , לרבות השיחות הכלולות בהם , הידיעות על מחשבות האנשים ורגשותיהם , ועל דעתו של אלוהים וכוונותיו ( שמ " א ב , כה ; שמ " ב יא , כז ; יז , יד , ( מוצגים כהיסטוריה , כלומר ברישום עובדתי של מה שאירע במציאות . אין תפקידו של הפרשן לקבוע את מידת ההתאמה בין המתואר בסיפורים לבין ההתרחשויות בפועל . עליו לפרש את הכתוב , לא לפסוק בדבר אמיתותו . האמת של ספר שמואל היא אמת ספרותית ; אשר לאמת ההיסטורית , אין מקורות חוץ מקראיים , שיכולים לאשר או להפריך את המסופר בספר שמואל . שלא כהיסטוריון , אין הפרשן רואה במקרא אמצעי לשחזור המציאות ההיסטורית , אלא להיפך : ידיעות היסטוריות , כמוהן כידיעות מתחומים אחרים , משמשות אותו להבנת הכתוב . חשובה מן השאלה מה אירע באמת היא השאלה אלו מאורעות הוצגו וכיצד הוצגו . בירור השאלה הזאת יחשוף את תפיסת ההיסטוריה ומשמעותה ואת ההשקפות על האל , האדם והעולם הגלומות בספר . כמו בכל יצירה ספרותית , כן גם בספר שמואל נובעים משמעות הסיפורים וכוח משיכתם לא רק מן התוכן , אלא גם מן הצורה , וליתר דיוק מן השילוב בין השניים . לפיכך יעסוק הפירוש לא רק בהוראות המלים והפסוקים , בנושאים וברעיונות , כי אם גם בדרכי העיצוב הספרותי , במבנה הסיפורים ובפרטי סגנונם . שימת לב להיבטים אלה עשויה לתרום להארת יופיים של הסיפורים ולגלות טפח מסוד קסמם . מלאכת הפירוש כרוכה בבחירה מתוך המאגר העשיר של הפרשנות שהצטבר במרוצת הדורות - החל בפרשנות שבמקרא עצמו , דרך הפרשנות היהודית הקלטית מימי הביניים ,

האוניברסיטה העברית בירושלים

עם עובד

י"ל מאגנס


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help