sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ז

הקדמת המחבר איש איש וגורלו , ספר ספר וגלגוליו . הנביא יחזקאל לא נזכר מחוץ לספרו אף לא פעם אחת . ספר יחזקאל כמעט ונגנז על ידי קדמונים , לולא שהצילו חנניה בן חזקיה ( ראשית מאה א' לםה . ( נ " אולם גם האיש גם ספרו לא נעדרו מזיכרונם של ישראל , ומאז סוף ימיה של הספרות המקראית ( בראשית ימי בית שני ) ניכרה השפעתו של ספר יחזקאל , אם בגלוי אם בסמוי . מראות האלוהים שחזה בבבל שבו לבם של מיסטיקנים , חזון העצמות היבשות היווה מאיץ לרעיון תחיית המתים , וחלוקת הארץ לשבטים פרנסה את החולמים על חזרת עם ישראל כולו לארצו . אף המחקר המודרני הרבה להתעניין באיש ובספרו : באיש - דווקא משום מוזרות מעשיו ודמיונו חסר הגבולות ; בספר - משום שחברו בו נבואה וחוק , חזונות על טבעיים ומפרט טכני של בית האלוהים . אף אנוכי הלכתי שבי אחר יחזקאל הגולה ואחר חיבורו המגוון . מה שהקסים אותי יותר מבול קשור לתפישת עולמו החדשנית : מיזוג של ישן וחדש . יחזקאל מכיר מסורות ישראליות קדומות , אך משתמש ברכיביהן ליצירת עולם חדש השונה בעקרונותיו ובסדריו מהעולם שחרב . זו אף זו . מצד אחד יחזקאל נאבק בהתבוללות הגולים בסביבתם הזרה , אולם מצד שני אין הוא מנותק מהתרבות הבבלית , וזו משוקעת רבות , בלשונו , בדימויו וברעיונותיו . ומעל לכל , נראה כי יחזקאל מציג בפני הגולים העומדים לשוב לארצם אתגר של 'תורה חדשה / על כל המשתמע מכך . הראשון שהכניםני בסוד הספר היה פרופ ' אוריאל סימון , אצלו שמעתי לראשונה בשנת תשכ " ח על תולדות המחקר של הספר ועל הגישה הספרותית , בעיקר למשלים ולקינות . בשנת תשל"ו זכיתי להשתתף בסמינר שהעביר מו " ר פרופ ' משה גושן גוטשטיין ז " ל על ספר יחזקאל ואשר קראו 'אימונים פרשניים בספר יחזקאל , ' ובו למדתי להכיר את בעיות הנוסח של הספר מזה , ואת תפישותיו התיאולוגיות של הנביא יחזקאל מזה . גם אם עברו שנים רבות מאז , דומני שהרבה מתורתם משוקע בתפישתי את הנביא והספר . ועל כך חב אני להם תודה . אך לא רק ממורי המובהקים למדתי להבין ולפרש את דבריו החתומים של יחזקאל , אלא גם מתלמידי , הן אלה שבמחלקה לתנ '' ך שבאוניברסיטת בר אילן , הן אלה שבשני חוגים בשכונת רמת ח " ן שברמת גן . שאלותיהם והשגותיהם הכריחוני לא אחת לשוב ולברר את הכתובים , ובדרך זו נתאששו טענותי יותר ויותר . גם להם שלוחה תודה . ברכה שלוחה גם לאלה שםייעוני בלשונותיהם : פרופ' משה ציפור ביוונית , ד " ר יצחק צפתי באכדית ובשומרית , ובני אלמוג בערבית . וברכה חמה מיוחדת שלוחה למשפחתי - חנה , כרמל ואלמוג - אשר ליוותה אותי בחום במשך כל שנות כתיבת הפירוש .

האוניברסיטה העברית בירושלים

עם עובד

י"ל מאגנס


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help