sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ומחולל משמעות במהלך הפרשני , כפי שהוא משמש את ברניגן , מוצג אפוא במבוא כבסיס לגישה המשמשת אותי במחקר הדגם מצד אחד ובניתוח הסרטים מן הצד השני . במבוא אני מראה כי לכתבים שונים במחשבת המערב יש זיקה מקדימה ומצטברת לרעיון האופציונליסטי , כפי שהוא משמש אותי בנוגע לקולנוע האופציונלי . המאה העשרים , המכונה לעתים המאה של הקולנוע , מתאפיינת בין השאר גם במרכזיותו של האופציונליזם ובגיוון ערוצי הדיון הנובעים ממנו . לפיכך דגם הקולנוע האופציונלי הוא תופעה שניתן לייחס אותה ולהסבירה על רקע תופעה רוחנית תרבותית רחבה ועמוקה הרבה יותר . פרק א עניינו כינון דגם הקולנוע האופציונלי , בידולו והצגת זיקותיו הפילוסופיות . תחילה מזוהים שנים עשר מאפיינים פורמליים ולאחר מכן מוצע פוטנציאל פרשני פילוסופי לכל אחד מאלה – פוטנציאל האמור לבוא לידי ביטוי פרשני שונה ואולי אופציונלי , בכל אחד מסרטי הדגם . פרקים ב-ו , פרקי ניתוח הסרטים , עוסקים במגוון סרטים השונים מאוד זה מזה , והעשויים להיות מנותחים באופן שונה בעליל בהקשרים אחרים . כאן הם מתפרשים בהקשר של שיוכם לדגם הקולנוע האופציונלי ומכוחו של שיוך זה . הקשר זה מאפשר ליישם על כל סרט את הפוטנציאל הפרשני פילוסופי שהוצע ונותח בפרק א , ותוך כדי כך לחשוף רבדים פילוסופיים מובהקים וסימפטומטיים בסרטי הדגם . המחקר מסתיים בשני שלבים – פרק הסיכום ולאחריו אפילוג ובו דיון על בסיס התובנות שעלו במהלך הכתיבה . באפילוג אני בוחן את הרעיון כי סרטי דגם הקולנוע האופציונלי בפרט והסרטים האופציונליים שאינם מוצאים את מקומם במסגרת הדגם בכלל , ממלאים פונקציה דומה לזו של המיתוס בתרבויות העולם ובאופן ספציפי מיתוס סיזיפוס מן התרבות היוונית הקלסית . אחרי שני הנספחים צירפתי מילון מונחים מקצועיים . בסוף הספר ימצא הקורא רשימת קיצורים של מקורות שיש התייחסות אליהם בגוף הטקסט ואשר קיימת הפניה אליהם בהערות באמצעות קיצורים . עוד רשימה היא הביבליוגרפיה הכללית ובה מקורות רבים ומגוונים אשר שימשו אותי בלי שהוזכרו בסופו של דבר , ואני מציע אותם כקריאת רקע וכהרחבה . ספרי זה מצטרף לקבוצה מתרחבת והולכת של מחקרים שעניינם קולנוע ופילוסופיה . מעניין לשים לב כי לא רק המחקר אלא גם הקולנוע עצמו מראה נטייה גוברת להשתלב במרחב השיח הפילוסופי . חרף העובדה , ואולי דווקא בשל כך , ששפת הקולנוע איננה מאפשרת לטעון טענות , לאששן או להפריכן ולקיים אגב כך דיון פילוסופי של ממש , אנו עדים , כך נדמה לי , לתופעה של ריבוי סרטים מז'אנרים ומדגמים שונים המעוררים באופן מובהק גם , ולעתים בעיקר , פרשנות פילוסופית .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help