sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה המחקר המוצג בספר זה חושף מאפיינים משותפים של מספר סרטים , המצדיקים לדעתי את הכללתם בקבוצת ייחוס אחת . אופי התכונות שיוצגו חורג מן המקובל בהקבצה הז'אנריסטית הנוהגת , ועל כן , על בסיס מעמדן המובהק של מספר תכונות מבניות של סרטים אלה , אני מעדיף לקבצם כ"דגם קולנועי . " זוהו שנים עשר מאפיינים של הדגם הנדון והם מוצגים בפרק א בשני שלבים : תחילה מזוהים המאפיינים בהקשרם הטכני , כתופעות משותפות בסרטים . אחר כך נידונה תרומתם של המאפיינים לפוטנציאל הפרשני פילוסופי של הסרטים . לאור התוצר הייחודי של שילובם של מאפייני הדגם וכדי לבדלו מדגמים אפשריים אחרים , אני מכנה אותו " דגם הקולנוע האופציונלי . " המושג " קולנוע אופציונלי" מקורו בזיקה האופציונלית שמתקיימת בין האפיזודות השונות בכל אחד מן הסרטים , כפי שהיא מתפרשת על בסיס מאפייני הדגם . ביכרתי את המושג " אופציונלי" על פני " אפשרי , " " בררתי , " " הסתברותי" או " חלופי , " משום שהוא מבטא בעת ובעונה אחת את שתי המשמעויות המובחנות במינוחים עבריים אחרים – הן את זיקת הבררה והן את זיקת האפשרות . משמעותה של בררה קשורה לכושרנו ואף לתביעה שלנו מעצמנו לבחור . משום כך , מושג הבררה הוא נקודת מוצא לדיון בשאלות מתחום האתיקה . משמעותה של אפשרות קשורה לטבעו של היש כאפשרי , ואף ביותר מאופן אחד . על כן מושג האפשרות הוא נקודת מוצא לדיון בשאלות אונטולוגיות מחד גיסא , ומאידך גיסא בשאלת מעמדן של ההכרה ושל הפרשנות – הן פרשנות המציאות והן פרשנות הסרט . הכריכה של שתי המשמעויות נוסכת במושג " אופציונלי" את הנופך הפילוסופי שלו בכלל , ואת הסימפטומטי לדגם בפרט , שאני מזהה בראש ובראשונה בסרטים עצמם . במבוא אני משרטט את קווי המתאר של הדגם , ומתייחס למעמדו כקבוצת ייחוס עבור הסרטים הנכללים בו . הדגם נוטע את הסרטים בהקשר פרשני מובהק , המצטרף אל ההקשר הפרשני הרחב והדינמי – " ההקשר החי . " לדעתי , ניתן ליישם את גישתו הפרשנית / קוגניטיביסטית של אדוארד ברניגן , תוך כדי התאמתה , גם על תופעה קולנועית החורגת מגבולות הסרט היחיד . מעמדו המרכזי של ההקשר כמרכיב פעיל

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help