sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ההסתדרות "כעין מדינה" וולונטרית , העוסקת בכל היבטי החיים . זו הייתה מסגרת אלטרנטיבית לחיים מלאים בארץ ישראל . היא הייתה זו שהכינה את כלי העצמאות של היישוב . התהליך התחיל מרגע ייסודה , והוא הלך ועלה , הסתעף והעמיק . היא הצליחה בכך ששמרה על אחדותה מרבית שנותיה ( והמשיכה בזה עד היום שבו קרסה מבפנים ואיבדה את מאפייניה כהסתדרות אלטרנטיבית לפני שנים לא רבות . ( היא יצרה עולם הסתדרותי מיוחד . העולם הפנימי ההסתדרותי היה מוגן בדרכים שונות מן החיים שמחוצה לו . היה אפשר לדבר אז על "אדם הסתדרותי" בעל מאפיינים המקיפים את כל תחומי החיים , אדם שונה בפרטי התנהגותו מתושבים אחרים ביישוב . בעצם , אפשר לראות באדם ההסתדרותי את אב הטיפוס למה שאנו קוראים לו היום " הישראלי , " שמלווה אותנו ומשפיע על רבים מאיתנו במרבית תחומי החיים עד עצם הזמן הזה . לסיכום , חרף בזבוז האנרגיה הרב שהיה כרוך בפילוגים הפנימיים , היו נזקי הפילוגים הקיבוציים ( ותמיד היה נזק מיידי בעצם תהליך הפילוג ) נסבלים , ובלא מעט פעמים אפילו שחררו אנרגיה חיובית רבה תוך כדי מאמץ השיקום וההתפתחות . כל אלה - עד לפילוג הקבה - מ" לא הזיזו ממסלולה את עגלת התפתחותם המהירה של הקיבוצים , לא הזיקו , ואף היו חלק ממעשה ההתקדמות הגדול שלהם . השוני הגדול מאוד של הפילוג האמור מקודמיו מונח קודם כל בעיתויו ובתלותו בכמה וכמה תהליכים מכריעים ביהדות ובציונות למן ראשית שנות הארבעים . קודם כל ולפני הכול הוא היה תלוי בשינוי הפתאומי , המיוסר , הטראומטי , של העם היהודי ששיאו הרג שליש מבניו במלחמת העולם השנייה . היעלמות חלקו הפורה והמפותח ( מבחינה יהודית וכללית כאחד , ( היוזם והמגשים ( מבחינה ציונית ) - הייתה הגורם הראשי , ואפשר לומר הדטרמיניסטי שהשפיע על כל התהליכים הפנימיים בעם היהודי . כל השינויים מאז כרוכים בתוצאות השואה והם חלק ממנה ותוצאה שלה . להסתדרות כולה לא היו עוד מאז המלחמה , "החלוץ" ותנועות הנוער בארצות הגולה . אותה רזרבה בת 100 אלף צעירים ערב המלחמה , במרכז אירופה ומזרחה , שהיו מאורגנים במסגרות חלוציות . סביב עשרה ריבוא

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help