sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

שהם מציבים לפני הקוראים הוא גם גבוה יותר . האתגר הבסיסי שמעמידה לפנינו שאלת חופש הרצון הוא אתגר ההבהרה וההבנה , והוא נוכח תמיד בקדמת הדיון . אבל ענייני המיוחד נסב על השתמעויותיה הקיומיות וההומניסטיות . העניין הזה מפעם קרוב לפני השטח עוד מתחילת הספר ומתגבר והולך עם התקדמות מהלכו , והוא מקבל את מקומו המרכזי הראוי לו בפרקים האחרונים . הספר לא נכתב ליודעי חן שפילוסופיה היא אומנותם . הוא נועד לקוראים משכילים ומתעניינים , שנפשם נשאתם לבוא בשערי הסוגיה העיונית של חופש הרצון . הקריאה אינה מניחה רקע פילוסופי מעמיק קודם , אבל היא תובענית ; והיא כאמור תובענית יותר עם התקדמות המהלך ( צירפתי לספר נספחים שמיועדים ל״מיטיבי לכת״ , והצבתי אותם בסופי הפרקים . ( המהלך האינטלקטואלי שאני פורש בספר הוא מורכב , והוא אינו ״עושה הנחות״ לרחוקים . בזאת כוונתי לכך שהוא אינו ״מתחיל מההתחלה״ ( מאותה בחינה שיש התחלה : ( הוא אינו מכין את הדרך לפילוסופיה ולחשיבה פילוסופית , אלא ״צולל היישר״ לחשיבה כזו ; והוא אינו מתיימר להציג באופן שקול וניטרלי , ממעוף הציפור , את היסטוריית הדיון ואת מפת העמדות בסוגיית חופש הרצון , אלא – למעט מתן אוריינטציה ראשונית ופרישה הכרחית של מושגי היסוד – מפלס בתוך המעבה דרך מסוימת , מקצה מקום של כבוד לעמדות מסויימות ומקפח אחרות . העדפתי לבוא מאשר לספק מבוא , לזרוק את הקוראים היישר אל המים ולא להרבות בהקדמות . אבל ייתכן שבסופו של דבר , ״ההתחלה מהאמצע״ דווקא תקל על הקוראים : הקדמות ומבואות מתפקדים לעתים קרובות מדי כמשוכות , ויש בכוחה של שאלה טובה למשוך את המעיין בה לפנים מן החומות ולספק את מקדמותיה הנחוצות מנה ובה . ניתן אפוא לשאלה שעומדת על הפרק למשוך אותנו למעבה תעלומותיה , מבואיה ומוצאיה . באמצעות ההישאבות לנידון הקונקרטי , הקורא שאינו יודע מראש מהי חשיבה פילוסופית ימצא את עצמו חושב באופן פילוסופי ; ובצעדו במשעול , תתבהר גם הטריטוריה שהמשעול מתפתל בתוכה . אהבתי אל הקונקרטי מתבטאת גם בשימוש האינטימי והקרוב שאני עושה בטקסטים פילוסופיים . כל אימת שהדבר אפשרי , פיתחתי את מהלכי בספר באמצעות התעמקות ברעיונותיהם ובלשונם של פילוסופים נקובים בשם ( מקצתם ראשי המדברים בתחום . ( יש בעלילה גיבורים ואנטי גיבורים , וכולם ממלאים בה תפקיד חיוני . העיקריים שבהם הם ז'אן פול סארטר ודניאל דנט , הארי פרנקפורט ופיטר סטרוסון , סוזן וולף , תומס נייגל והילרי בוק ; להוציא את דנט , שרישומו כללי ומקיף , האחרים שציינתי כאן נידונים בהרחבה בפרקים מיוחדים . את העלילה פיתחתי מתוך דיון ושיחה עמם על דרך ההסכמה או הביקורת , ומתוך הצבתם בהקשרים רחבים ( לעתים זה ביחס לזה . ( הגבול שבין ״הכנסת דברים להקשר רחב״ ובין ״הוצאת דברים מהקשרם״ אינו תמיד חד ; ומקצת תרופה לסכנה שבהוצאת

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help