sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

באירוניה , ש״מה שאנשים העריכו ולשמו נאבקו בשם החירות הוא מגוון ומורכב – 2 אבל ודאי זה לא היה מעולם חופש רצון מטפיזי״ . ואולם אין בדבריו כדי להמעיט מחשיבותה של הסוגיה הפילוסופית של חופש הרצון . הברכה המיוחדת ״שהוציאנו מעבדות לחירות״ שנתקנה על יציאת מצרים אמנם לא נתקנה על חופש הרצון המטפיזי , אבל אולי נתקנה עליו ברכה אחרת – ״אשר יצר את האדם בצלמו״ . גם אם יתברר , כרמיזתו של דיואי , ש״חופש הרצון המטפיזי״ שעליו התפלספו התפלמסו הפילוסופים הוא מושג תלוש שאין לו כל זיקה לחירות שעליה נאבקו אנשים ובשמה עלו על מתרסים , תהיה זו מסקנה פילוסופית חשובה ומאירת עיניים שתעלה מתוך הדיון . בכותבי את הספר , ביטאתי את אמונתי שהשאלה בעניינו של חופש הרצון היא מרתקת , מאתגרת ופורייה . את השאלה לגופה ארחיב ואפרט בפרקי הספר הראשונים . כאן אבטא את הנתיב המיוחד שבחרתי לי מבין הרבה נתיבים אפשריים , על ידי תיאור הספר – המבנה שלו , הקוראים שדימיתי לנגד עיניי בעת כתיבתו , סגנונו הפילוסופי ואופן הדיון . חמשת הפרקים הראשונים פורשים את נופה המושגי של השאלה , משרטטים את מפת הדיון העכשווי , ועוקבים אחר התהליך הדיאלקטי שבו הפולמוס ( הער גם בימינו ) מחייב כל אחד מן הנצים לשכלל את עמדתו ולדייקה . ( בפילוסופיה של ימי הביניים , נשקה שאלת חופש הרצון לשאלות תאולוגיות עמוקות , והארת הקשרים לדיון העכשווי היא רבת עניין וגם מאלפת ; אבל ענייני מכוון בראש ובראשונה לדיון העכשווי , והנגיעות ההיסטוריות המועטות בפרקים הראשונים רק מציבות לו מסגרת ( . בחמשת הפרקים הראשונים מצטלל קול ברור בשאלה המרכזית וב״מפרקים״ הרבים שהסתמנו בה . מהלכי בפרקים אלה אינו רק מתעד את הדעות השונות בוויכוח , ואינו ניטרלי . כפועל יוצא של דרך הדיון שלי לכל אורך הספר ( ראו בפסקה הבאה , ( יש בו גם ביקורת ונקיטת עמדה , גם חידושים פרשניים וענייניים באשר לפילוסופים הנדונים בו . אבל בכל הקשור במפת העמדות הסכמטית – להבדיל מהפיתוח הקונקרטי שלהן ומעצם הכרעתי – אני פוסע בפרקים אלה על קרקע חרושה ומתוחחת : נראה לי שההצגה של מפת העמדות שעולה מחלק זה של הספר מבטאת בעיקרה את החכמה המקובלת , ופילוסופים שמצויים בעובי הקורה לא יתקשו להסכים אתה . חמשת הפרקים האחרונים של הספר ממקמים את ״הקול הברור״ בהקשר מושגי רחב יותר , במסגרת תפיסת עולם פלורליסטית שמכירה בריבוי של נקודות מבט על העולם . בניגוד לקודמיהם , פרקים אלה אינם מבטאים ראייה מקובלת של מפת העמדות והם טבועים יותר בחותמה של היצירתיות הפילוסופית שלי . ( באמצע הדרך , בפרק ביניים שקראתיו כך , אתווה ביתר קונקרטיות את מהלכו ומבנהו של החלק השני ( . ה״רף״ 2 מובא בדנט , 1985 עמ' . 5

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help