sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

מיתוס ותמונה . מרדוק סבלנית יותר כלפי אופיו השביר , המורכב והאין סופי של התהליך המנטלי המוסרי ; היא אינה מאמינה בטיהור סופי של התודעה מדימויים , מתמונות וממטפורות . הגותה מבטאת אפוא סובלנות לטבעו המוגבל או " החוטא" של האדם , בניגוד לעמדות שצמחו מתוך הפרוטסטנטיות , אשר תבעו את טיהורם האולטימטיבי של העולם והאדם . ההשוואה בין שני ההוגים הללו מאפשרת לחשוף שתי שיטות הממוקדות בתהליכי שינוי עצמי רפלקסיביים , אף כי הן עושות זאת בדרכים שונות . ויטגנשטיין מבטא התנגדות טהרנית ברוח הפילוסופיה האנליטית והאקזיסטנציאליזם לכל מערכת מטפיזית . לעומת זאת , מרדוק מבקשת להגן על היחיד מפני היבלעות לתוך מערכת המצויה מעבר לו , העלולה לקפח את חירותו ועצמיותו הייחודית . היא פונה לתיקון וניסוח מחדש של המטפיזיקה , במטרה להציב את היחיד ואת עולמו הרוחני במרכז שיטתה . הגותה מאפשרת להכיל ספקולציה על אודות טבע האדם , וכך תורמת לפילוסופיה את אחד הניסוחים המעניינים והמעמיקים ביותר לתפקידה של המטפיזיקה במודרנה . הגותם של ויטגנשטיין ומרדוק לא פעלה כמובן בחלל ריק , שכן הנושא של המרה פנימית ושינוי פרוגרסיבי של הראייה מלווה את תרבות המערב מראשיתה . למשל , אפלטון עסק בנושא זה ב"משל המערה , " בחיבורו המשתה ובדיאלוגים שונים העוסקים בטרנספורמציה של נשמת היחיד המשתחררת מכבלי האגו והחושים . אריסטו פיתח את אתיקת המידות כחינוך רגשי של הראייה המוסרית ושל הנטיות הנפשיות של בן האליטה האתונאית . בנצרות תפס הנושא מקום מרכזי אצל אוגוסטינוס , וכן אצל ממשיכיה הנוצריים של ההגות הנאו אפלטונית מבית פלוטינוס . בימי הביניים הנצרות הייתה משופעת בכיתות שונות שביקשו לשוב לעקרונות הברית החדשה ולזכך את נשמות חבריהן מתוך התמקדות בתיקון הראייה במסגרת חיי היום יום . תאולוגים ומסדרי נזירים שונים כמו הפרנציסקנים עסקו באופן אינטנסיבי בתהליכי החניכה וההשתלמות של היחיד הממיר את מערכת הדימויים ואת ראיית עולמו המוסרית . עם הרפורמציה התגבר בנצרות הזרם שביקש , בדומה למנזרי / מסדרי הנזירים ימי הביניים , לחיות את חיי השליחים ולחקות את אורחותיו של ישו בחיי היום יום . בעת החדשה ניתן לראות ברעיון ה"בילדונג" ( Bildung ) ביטוי מודרני מאוחר של דחף זה למוסריות יום יומית ולמיקוד בהמרה ושינוי פנימיים כחלק מחיי היום יום של היחיד בחברה . ביצירות של הוגי הרומנטיקה , דוגמת וילהלם מייסטר , אפשר למעשה לראות חילון של נרטיב ההמרה הפנימית הנוצרי , כמעין המשך לספרות הווידויים שיסודה באוגוסטינוס . בשדה הפילוסופיה הרומנטית של המאה התשע עשרה קירקגור המשיך מגמה זו בהגותו שחתרה לטוהר . הוגים רומנטיים כקולרידג' פיתחו גם הם תפיסות מורכבות של המרה עצמית באמצעות הדמיון היוצר .

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help