sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

של מחשבה ורגש . ספר זה עומד בניגוד למגמות הטהרניות והמדעניות האלה , המתבטאות בשני הזרמים שהובילו אל תמונת הפילוסופיה בזמננו – הפילוסופיה האנליטית והאקזיסטנציאליזם . מחקר זה מבקש להימנע מקביעת הבחנות חדות ודוגמטיות בין תחומי דיון בפילוסופיה במובן הערכי , המטפיזי וההכרתי . בעקבות עיסוקו במושגים " ראייה בתור" ו"זריחת אספקט , " ויטגנשטיין החל לעסוק באופן טבעי במושג הדמיון . מהלך זה הוביל אותו באורח בלתי נמנע גם אל הספרות , כדיסציפלינה העוסקת בהצגת חייהם של יחידים על רקע תרבותי ספציפי . ואכן , את עבודותיו המאוחרות בחנו שורה של פרשנים , הרואים בהגותו תיאור אישי של מסע שינוי פנימי הנערך תכופות באמצעים ספרותיים . הדיונים הנרחבים בהגותו המשפיעה של ויטגנשטיין נמשכים יותר משמונים שנה . לפחות ארבע אסכולות פרשניות צצו סביבה – במסגרת החוג הווינאי , הפרשנות האנליטית , הפרשנות התרפויטית והפרשנות החדשה . חוקרים ופילוסופים במאה העשרים לא נלאו מלנסות ולהסביר פילוסוף חידתי ומוקשה זה . הפרק הראשון בספר זה מאזכר חלק מן הפרשנים המכונים " חדשים" ( כגון סטנלי קאוול , גורדון בייקר ומייקל רוו . ( כתביהם מציגים את העמדה הוויטגנשטיינית כהגות רומנטית המתמקדת בעיקרה בתרפיה פנימית הנערכת באמצעים ספרותיים וממוקדת בשינוי הראייה הפנימית או ה"ראייה בתור . " לעומת ויטגנשטיין , הדיון הפרשני והביקורתי בהגותה של אייריס מרדוק מצומצם הרבה יותר . הפרק השני דן בהרחבה בהגותה המטפיזית – בהיותה הוגה מרכזית השייכת למפנה המוסרי בשליש האחרון של המאה העשרים – מתוך השוואות לעמדה הוויטגנשטיינית שהשפיעה עליה עמוקות ובהתייחס לדבריהם של אחדים ממפרשיה וממבקריה הבולטים . על פי תפיסתה של מרדוק , הבאה לידי ביטוי ביצירותיה , נפשו של הסובייקט נתונה לכוחות המצויים מעבר לשליטתו , אולם ביכולתו להסב את תשומת לבו ולהתמקד בתהליך שינוי פנימי פרוגרסיבי . לדבריה , הממד של העשייה הספרותית מאפשר להציג תמונה עשירה של התהליכים הפנימיים העוברים על היחיד . תחום הפילוסופיה יכול לסייע בעבודה זו , כמרכיב משלים והכרחי , אף כי חשיבותו פחותה . במובנים מסוימים מרדוק פיתחה מגמות ומחשבות ויטגנשטייניות , כגון החזרה לשפת היום יום וראיית הפילוסופיה כדיסציפלינה מבהירה ביסודה . לצד זאת , היא ביקרה מגמות פרשניות מאוחרות בהגותו – למשל , הטיפול הביהביוריסטי בטיעוני השפה הפרטית . מרדוק מתגלה במובנים רבים כפילוסופית וכיוצרת מסורתית יותר ואולי " קתולית" יותר מוויטגנשטיין . עמדה זו באה לידי ביטוי בדחיית ההבחנות החדות בין היבטים תאורטיים לבין היבטים פרקטיים של הפילוסופיה , בין עובדה ובין ערך וכן בין דת ובין פילוסופיה . הדבר מתבטא גם בנטייתה לשלול את הגרסה הקיצונית של העמדה האנטי מיתולוגית , הדורשת טיהור של הפילוסופיה מכל

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help