sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא בספר זה נבחנים , כנקודת מוצא , שני מושגים מרכזיים בהגותו של לודוויג ויטגנשטיין : " ראייה בתור" "ו ( seeing as ) זריחת אספקט" . ( aspect dawning ) מושגים אלו מציינים שינויים בראיית המציאות והגחה של משמעויות ומובנים חדשים במקום תמונות כוזבות ומטעות , כמהלך יסודי בשחרורה של הרוח . ויטגנשטיין עסק במושגים אלו בכתיבתו הפילוסופית הנושאת אי אלו מאפיינים ספרותיים . הוגה נוספת , אייריס מרדוק , עסקה אף היא בסוגיות דומות והיטיבה לשקף את תפיסותיה הפילוסופיות ביצירה ספרותית ענפה בתחום הרומן . תפיסותיהם של שני ההוגים והיוצרים הללו עומדות במרכזו של ספר זה המחיל אותן על יצירות ספרותיות של יוצרים נוספים . יצירות אלו מכילות ממד פילוסופי תרפויטי בולט של חקירה עצמית ושל שינוי התמונות והמושגים הקיימים בתודעת הפרט . בהתייחס לסוגיית הגילוי האישי של חקירה זו , מתעוררות כמה שאלות מרכזיות : מהי " ראייה בתור , " מהי משמעותה בתהליך השינוי הפנימי מוסרי , וכיצד היא פועלת בהקשרים כלליים וספציפיים ? מה טווח חלותו של המושג ? האם מדובר בתפיסה או בחשיבה ? מה הם הגבולות , אם אכן קיימים גבולות , בין מה שקאנט היה מכנה מושגים ותחושות ? מהי " זריחת אספקט , " ומהן השלכותיה על הראייה המתייחסת לבני אדם , לייצוגים ולסיטואציות ? עד כמה יש להעמיק בירידה לתוך ה"מערה המטפיזית" ולתוך הביוגרפיה של הסובייקט והרקע החברתי שלו בניסיון להבין את המובן של טענותיו ? הספר מנסה להציב באופן משולב את ההבהרה הפילוסופית של המושגים הללו ואת ביטוייהם הספרותיים , המשקפים כיצד הנפש פועלת ומבינה את עצמה בעולם . הדיון הספרותי מבהיר כי התהליכים הנפשיים והמושגים הקשורים במשמעות לעולם אינם ניתנים להצגה ניטרלית לכאורה בשפה התאורטית המקובלת בדיסציפלינות המציגות עצמן כחוקרות הלגיטימיות של הנפש – בתחומי הפילוסופיה , הפסיכולוגיה והאנתרופולוגיה . דומה כי הזרמים המרכזיים בפילוסופיה של המאה העשרים נטו תכופות להישאר מחוץ לשיח ערכי כלשהו . הם העדיפו לנטוש את הניסיון לומר דבר מה " מהותי" או מטפיזי על אודות הנפש לטובת ניסיונות להציג פנומנולוגיה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help