sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

סדרת הספרים "פרשנות ותרבות" האדם הוא יש מפרש . בני אדם , יחידים וחברות , מנהלים את חייהם תוך פירוש מתמיד של מעשיהם , ערכיהם , עולמם ומכלול פעילותם . מעשה הפרשנות אינו רק נחלתם של חוקרי תרבות , אלא הוא בראש ובראשונה נחלתו של האדם הפועל בעולם והמנסה באופן מתמיד לתת פשר למרחבים השונים שבהם הוא פעיל . הפעילות הפרשנית היא אחד ממאפייניו הבולטים של הקיום האנושי . האדם כיצור חושב אינו מסתפק בעשייה ; אדרבה , עשייתו מלווה בהסבר או בהבנה של מעשיו . אמנות הפרשנות משוקעת בדרך כלל בפעילות הפרקטית עצמה , והיא איננה מוארת באורה של התודעה וההכרה השיטתית . ואולם לעתים קרובות נעשית הפרשנות למושא עצמאי ; או אז מוסטת תשומת הלב ממרחב הפעילות המעשית אל המרחב התאורטי . מעבר זה מסמן את ראשיתה של העבודה השיטתית המושקעת בפענוח , בניתוח ובתיאור של מרחבי הפעילות האנושיים , שבהם מגולמת באופן מובלע פרשנות . העבודה השיטתית הזאת היא עבודתו של התאורטיקן והיא מציינת את הפיכת הפרשנות המובלעת בפרקטיקה למומנט עצמאי . סדרת הספרים " פרשנות ותרבות" עוסקת במומנטים פרשניים . הספרים הכלולים בה עוסקים במרחב הפרשנות על מכלול היבטיו : פרשנות של טקסטים ספרותיים , פילוסופיים , דתיים ואחרים , פרשנות של תרבויות וחברות . סדרת הספרים כולה מתייחדת בניסיון להציע קריאה פרשנית חדשה ומאתגרת . * * * ספרו של יואב אשכנזי מוקדש לרעיון העצמי ( self ) כמסע של התבוננות פנימית . מסע זה כרוך בעיצוב מחדש של תוכני התודעה , דרכי הראייה והרגש של האינדיווידואל . תפיסה כוללת זו המזהה את המסע של העצמי עם עיצוב תודעתי מצויה אצל הוגים ויוצרים רבים מאוגוסטינוס מהיפו ועד לודוויג ויטגנשטיין . אכן , עיקר דיונו של הספר מתייחס אל סופרים ופילוסופים שמסע זה והתהליכים הפנימיים המכוננים אותו עומדים בבסיס יצירותיהם . הנחות יסודיות אלו מאפשרות לאשכנזי לגבור על הדיכוטומיה המוכרת בין פילוסופיה לספרות ולהמירה בתובנה כי שתיהן תורמות באופנים שונים וחשובים לפיתוחה של אינדיווידואליות ייחודית . החלק הראשון של הספר מציג את התזה המרכזית באמצעות פרשנות חדשה ליצירות פילוסופיות וספרותיות שנכתבו במאה העשרים . מערכת המושגים הבסיסית שעליה נשען הספר היא מן המסורת הוויטגנשטיינית . ויטגנשטיין מפתח מתודה

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help