sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

של הפרט בקולקטיב . לפי כללי המשחק החדשים נהיה החבר האינדיבידואלי חופשי כמעט מכל הגבלה למצוא לו פרנסה בתוך הקיבוץ או מחוץ לו . הוא גם רשאי לצאת ללימודים , ככול שאמצעיו מאפשרים לו , ובתקנונים החדשים גם מוגדרים דפוסים ותנאים שבהם הוא יכול לזכות בסיועה של הקהילה . כמו כן כעת אין עוד מגבלות על שימוש גלוי במקורות כספיים חיצוניים - מתנות , ירושות או אף עבודות נוספות "מן הצד . " לחבר יש עכשיו רשות לרכוש לעצמו רכב פרטי או להרחיב את דירתו על חשבונו . מצד שני , במישור המשקי ארגוני , ענפי הקיבוץ ומפעליו הנהיגו גם דפוסי ניהול חדשים שבהם סמכות ההנהלה ( בעיקר בענפי תעשייה ) מקבלת חיזוק חרש כלפי העוברים מכוחו של "דירקטוריון" שחבריו אינם בהכרח חברי הקיבוץ והוא "מולבש" על המערכת מגבוה . מגמות אלה מכוונות לרווחיות עסקית ולפיכך מווסתות גם מדיניות העסקה של עובדים - בין שהם חברי קיבוץ ובין שאינם כאלה . מכאן קטן המרחק להפרדה כוללת של המשק מהקהילה , מה שכבר הוחלט במפורש ומעוגן ארגונית בחלק גדול של הקיבוצים . במציאות זו גם ניהול ענייני הקהילה עובר שינוי צורה יסודי . הוא נהיה "מקצועי" יותר , לעתים בסיוע של "מנהלי קהילה" שהם מומחים שכירים , ובתוך כך מוסדות הדמוקרטיה הישירה - ובראשם האספה הכללית של החברים - מאבדים ממרכזיותם בחיים הציבוריים . התחליף השכיח להכרעות באספה הוא הקלפי שאליה נקרא הציבור להכריע בעניינים עקרוניים . ה"קורבנות" הבולטים של שינויים מרחיקי לכת אלה הם כמובן השיתוף , ויותר מזה השוויון , אשר שנים רבות היו נר לרגלי הקיבוצניקים בבואם להחליט בכל תחומי החיים . ערכים אלה - אף על פי שעדיין לא נמחקו כליל מהשיח הקיבוצי הרווח - הוסטו הצדה ואת מקומם תפסו הדגשים ערכיים אחרים המופיעים היום בשכיחות גדולה יותר בשיח הקיבוצי : אחריות אישית , הישגיות , רווחיות , ביטחון כלכלי או איכות חיים . כפועל יוצא של השינויים הארגוניים והערכיים , ובמשולב אתם , השתנו גם המונחים ומטבעות הלשון . כיום מדברים על "הנהלת הקיבוץ" ולא על מזכירות , על "מנהל הקהילה" ולא על מזכיר , על " התפרנסות" יותר מאשר על עבודה . לא פחות משמעותי לאיפיון העידן החדש הוא שינוי המונח "קיבוץ . " מונח זה אינו נושא עוד אותה משמעות לשונית ותוכנית שהייתה לו בפי משתמשיו בעבר , קרי "קיבוץ הוא קיבוץ הוא קיבוץ . " אמירה זו אינה תופסת עוד במציאות שבה קטלוג השינויים הולך ותופח , ובכל יישוב קיבוצי אנו מוצאים מעין "קוקטייל" שונה של שינויים שהוכנסו למחזור החיים של אותו קיבוץ שהיה "קלסי" אך לפני שניים שלושה עשורים . לכאורה , על פי סיכומי ועדת הסיווג והתקנות הרשמיות של מדינת ישראל , קיימת דיכוטומיה בין ה"קיבוץ המתחדש" ו"הקיבוץ השיתופי . " הקיבוץ המתחדש , הוא קיבוץ שהנהיג לפחות אחד מהדפוסים האלה : שיוך דירות אינדיבידואלי לחבריו , שכר דיפרנציאלי , שיוך זכויות רכוש על אמצעי הייצור . מי שלא אימץ אף אחד מאותם שינויים

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help