sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

המשנים את עקרונות היסוד של הקיבוץ , יש סיכוי לשרוד ככאלה . במחקר אחר עם שלמה גץ ( רוזנר וגץ , ( 1996 נעשית הבחנה בהקשר זה באמצעות שימוש במושג "שינוי היברידי" ( hybrid ) שפירושו שינוי המבקש להתייחס לערכים הסותרים לכאורה זה את זה , או לפחות זרים זה לזה . פלגי מבססת את הטיעון הזה ומצביעה על שלושה סוגים של קיבוצים כיום : הקיבוץ השיתופי השואף לשמור על עקרונות היסוד של הקיבוץ הקלסי , הקיבוץ הדיפרנציאלי המבקש להפריט חלק גדול של תחומי החיים , וכן הקיבוץ המשולב הדוחה את ההפרטה מרחיקת הלכת של הקיבוץ הדיפרנציאלי אך מנהיג דפוסים שיוצרים מרחק בינו לבין הקיבוץ השיתופי . לכך עונים רוזנר וגץ , שדפוס מעין זה אינו יכול להחזיק מעמד לאורך שנים וכי הוא רק דוחה את המועד שבו הפרטים והמוסדות יצטרכו להכריע בין אפשרויות קיום עקיבות " ) אופציות קונסיסטנטיות - ( " קיבוץ או לא קיבוץ . עם זאת רוזנר ( 1998 ) שואב אופטימיות ממגמות כלל עולמיות שהוא מבחין בהן . הוא מצפה שהניסיון החברתי המיוחד שנצבר במשך כמעט תשעים שנה של קיום הקיבוץ ( בעת כתיבת מחקרו ) והנכסים הכלכליים , החברתיים והתרבותיים שנצברו , נותנים סיכוי להמשך קיומו של הניסיון הקיבוצי המיוחד של הגשמת ערכי שיתוף , שוויון ודמוקרטיה ישירה גם בתנאים המשתנים של המאה העשרים ואחת . לעומת רוזנר , יוסף לניר ( 2004 ) מחריף את משמעות המשבר החברתי כלכלי והמשבר הדמוגרפי והתעסוקתי של העשור הראשון של המאה הנוכחית . הוא מבקש לחשוף את היחסים המורכבים של הקיבוץ עם סביבתו החברתית והפוליטית , ואת חולשתו שבעטיה הוא מתקשה להתגבר על המגמות האנטי קיבוציות המתפשטות במערכת הפוליטית . מתוך כך מצביע לניר על כישלון המנהיגות הקיבוצית להציב אתגר התיישבותי חדש בנגב ובאזורי הספר בצפון מאז מלחמת יום כיפור , כישלון שהיה בין הגורמים לקריסה הסוציו פוליטית של הקיבוץ כתנועה רעיונית . בין קצוות אלו - האופטימית כנגד הפסימית - מבכרים פרשנים לא מעטים לנקוט עמדת ביניים . אלי אברהמי ( 2002 ) למשל , ערך מחקר בקרב כחמישים מרואיינים בקיבוצים שונים על תפיסותיהם כלפי תהליכי השינוי השוטפים קיבוצים רבים . שיחותיו עם המרואיינים נגעו לתחומי חיים שונים והעניקו להם הזדמנות לביטוי חופשי של ציפיותיהם , תקוותיהם וחרדותיהם . בסך הכול , התמונה המצטיירת מן הראיונות על מצב הרוח הקיבוצי של אז אינה מלבבת , אך עדיין אינה תחושה של "כלו כל הקיצים . " שלומי רביד ( 1999 ) אינו רחוק מגישתו זו של אברהמי . מנקודת מבטו הפילוסופית מבקש רביד להבין את השתנות הקיבוץ בעיקר ברמה הערכית . הוא מציג מודל פרשני להבנת משמעות השינויים המתחוללים במערכת חברתית ואשר אמור להבחין בין שינויים המבטאים התמרה ( טרנספורמציה ) של המערכת הערכית המקורית , לבין אלה המבטאים התאמה בלבד של נורמות הנגזרות מאותם ערכי מקור . לפיכך , על

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help