sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

הקדמה : הקיבוץ שאחרי הסיווג - מבט אל תוכו וממנו ואליו דיון נוקב : שינויים בקיבוץ או שינויים של הקיבוץ ? בספר שראה אור במחצית שנות התשעים ( בן רפאל , ( 1996 תואר המשבר שפרץ בשנת 1985 בתנועה הקיבוצית כפתח לתקופה חדשה של שינוי קדחתני ועיצוב מחדש של קיבוצים . תואר בו עד כמה לא פסחו חברי הקיבוצים על שום היבט של החיים הקיבוציים , תוך שהם בוחנים מחדש כל מוסכמה ארגונית וחברתית . ואמנם , עד היום , הקיבוץ - ועמו המגזר הקיבוצי בכללו - נתונים , מי יותר ומי פחות , בקדחת של תהליכי השתנות עד כי רבים שואלים עצמם אם עדיין מדובר באותן ישויות , אשר בזמנו - בעבר הלא רחוק - היו מעמודי התווך של החברה הישראלית . פרשנים לא מעטים סוברים שתהליכים אלה הם תוצאת המשבר הכלכלי שהתרחש במחצית שנות השמונים של המאה הקודמת , שדחף חברי קיבוץ להעמיד לדיון את ערכם של הסדרי החיים שהובילו אותם למציאות העגומה של אותה תקופה . מתוך אותו דחף חוללו שינויים בתחומים שונים אשר יצרו דינמיקה משל עצמם ובסופו של דבר העמידו סימני שאלה ואף סימני קריאה , על עתידו של הקיבוץ ועל צורת חייו המיוחדת . אולם כדרכם של פרשנים וחוקרים , לא הכול תמימי דעים עם הפרוגנוזה הזאת . מנחם רוזנר , החוקר הקרוב ביותר לאותו ניתוח , סבור עם זאת ( רוזנר , ( 1998 שיש להבין את התמורות העוברות בימינו על הקיבוץ גם על רקע השתנות החברה הישראלית , הגברת אי השוויון הכלכלי בה והפיכתה לצרכנית יותר ומשימתית פחות . מיכל פלגי ( 2004 ) מדגישה מצדה את חשיבות הממד האידיאולוגי . היא קובעת , שמעבר למשבר הכלכלי עובדה היא שבחלוף השנים נשחקה האידיאולוגיה הקיבוצית עצמה , וכי הדבר מסביר מדוע חברי הקיבוץ יכלו , בעיצומו של משבר כלכלי , לאמץ בנקל גישות ערכיות שהיו זרות לאתיקה הקיבוצית ער אז . על רקע זה , טוען רוזנר , הקיבוצים שהכניסו שינויים מרחיקי לכת עומדים בפני אפשרות ממשית שבעתיד יחדלו להיות קיבוצים במובן הסוציולוגי והמשפטי , גם אם ימשיכו לשמור על דפוסים כמו בעלות משותפת על עסקים . על סמך הניסיון ההיסטורי , קובע רוזנר , אפשר להניח שהקיבוצים יהפכו בסופו של דבר ליישובים רגילים . רק לאותם קיבוצים שלא יכניסו שינויים

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help