sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פתח דבר ספר זה מבוסס על עבודת דוקטור שכתבתי בהנחייתה של פרופסור דבורה הכהן , באוניברסיטת בר אילן . כאשר הועלה נושא המחקר לראשונה , הרגשתי מיד שהוא מעניין אותי . לימדתי אז עולים חדשים באולפן לעברית והייתי מעורבת מאוד בענייני הגירה וקליטה , ובעברי הייתי חברת קיבוץ קרוב ל 20 שנה , השאלה שעוררה את סקרנותי הייתה נ כיצד קרה שממאות אלפי העולים שהגיעו ארצה בשנים 1954-1948 והכפילו את האוכלוסייה היהודית בארץ , כה מעטים נקלטו בתנועה הקיבוצית ? תשובה לשאלה זו , כך אני סבורה , היא המפתח להבנת התפתחותה ואופייה של החברה הישראלית בהמשך . העלייה ההמונית והתנועה הקיבוצית היו שניים מהמפעלים המרכזיים במדינה ישראל בשנותיה הראשונות . הדעה המקובלת כיום בציבור ובקרב חוקרים היא שהעולים לא נקלטו בתנועה הקיבוצית משום שזו לא רצתה לקלוט אותם . טענה זו משפיעה על מעמדם של הקיבוצים , אך גם על מעמד השקפתם האידיאולוגית ועל היחסים בתוך החברה הישראלית . לכן חשוב לבחון את תקפותה ונכונותה של דעה זו . ו רחל כהן פרידהיים , החלוץ שנותר מאחור : הקיבוצים וקליטת העלייה ; 1953-1948 עבודה לשם קבלת תואר דוקטור לפילוסופיה , אוניברסיטת בר אילן , תשס . ד" 2 הביטוי "העלייה ההמונית , " שהיה מקובל בעבר , מתאים לתיאור העלייה בשנים : 1952-1948 עלייה של קהל רב ביותר , שרובו מורכב מאנשים פשוטים , עממיים . אולם במהלך השנים התעוררה בקרב החוקרים התנגדות לביטוי , שיש לו גם משמעות של גסות , ולכן רובם מתייחסים לעלייה זו כאל "העלייה הגדולה" וכך היא גם תיקרא בספר זה .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help