sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

כאישה בדור השלישי של הקיבוץ נמשכתי לנושא מתוך שני מניעים : האחד , הרצון לתעד את סיפורן של נשים אלה , אף כי לא נעלם ממני קיומן של נשים רבות אחרות שלא נכללות בספר זה או בספרים אחרים ואשר פועלן לא זכה לפרסום . תיעוד זה נושא גוון אישי - סיפור פרטי . תיאור חיי היום יום של הנשים , מקום מגוריהן ואורח חייהן . תיעוד הכולל מחשבות , רגשות והרהורים של הנשים במחקר ושל הכותבת . המניע השני נוגע לחיי ולחיי כל הנשים בקיבוץ - האם ביובל שעבר - הקיבוץ השתנה ? האם הנשים בקיבוץ מקבלות כיום את מקומן הראוי בחברה הקיבוצית ? האם ניתן לבחון שאלה זו על ידי הצבת מראה מול חייהן של ארבע האמהות שנבחרו לספר זה והצבת המראה פנימה לחיי הכותבת ובנות דורה ? הספר הזה נכתב מתוך תפיסת עולם פמיניסטית וקיימת בו שאיפה לבדוק את הניתוח החברתי הפמיניסטי כפי שהתפתח בעולם המערבי ובישראל מאז תחילת שנות השבעים . בדיקה זו מאתגרת בשל המפגש שבין גישות פמיניסטיות לבין המציאות הייחודית של החיים בקיבוץ . מושגי יסוד של התיאוריה הפמיניסטית כמו הדרה ; בולטות במרחב ציבורי / פרטי ; שליטה במקורות ייצור ידע ; מנהיגות נשית מול מנהיגות גברית מצטלבים עם מושגי היסוד של הקיבוץ אשר נתפס כ"יצירה חדשה" ובתוכו המקום המרכזי של החינוך המשותף וכן המתח האידיאולוגי והפראקטי שבין המשולש : שיווין משפחה עבודה . השאלות המרכזיות שהנחו את עבודת המחקר ( אסם , ( 2004 העומדת מאחורי הספר הן : כיצד התרחש תהליך זה של הדרת נשים ? האם כותבים גברים אימצו את העשייה החינוכית הנשית והפכו אותה לתיאוריה שלהם , תוך הדרת הנשים ? כיצד עולה הדבר בקנה אחד עם הקביעה כי המעשה קדם להלכה וב"מעשה" נטלו חלק בעיקר הנשים ? נשים לקחו חלק בעיצוב החינוך הקיבוצי , יצרו את היצירה ואף ייסדו את הדעת בכתבים , מאמרים וספרים - מדוע אין שמן נזכר באותה רמת

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help