sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

במקביל התעורר חשש גדול נוסף שבשל דרישת מדינות ערב יגבר הלחץ הבין לאומי על המדינה הצעירה הה יביא לקריעת כל הנגב משטח המדינה . מענה סביר לבעיה הדמוגרפית ולצפיפות נמצא בהפניית תושבי מחנות העולים והעברתם להתיישבות . פתרון זה אפשר להתמודד גם עם שאלת פיזור האוכלוסייה ומניעת התרכזותה באזור שפלת החוף , שאיים להיהפך לאזור הצפוף ביותר בארץ . יחד עם זה , אפשר "הפתרון" מענה הולם ל '' כיסוי ביטחוני" של אזורים בלתי מיושבים , באמצעות הקמת יישובים חדשים אשר מתיישביהם החדשים ( העולים החדשים ) יגנו בהם על עצמם , על ביתם החדש ועל רכושם . בכך לכאורה ניתן היה לשחרר את הצבא מעול השמירה והאחיזה והקמת בסיסים צבאיים להגנת הגבולות החדשים והמפותלים . " הפתרון" הזה גם עלה בקנה אחד עם האתוס החלוצי שקדם להקמת המדינה , התחשל בתקופת "המאבק " על העלייה הבלתי לגאלית ( בעידן המנדט הבריטי ) וששיאו היה במלחמת השחרור אשר הצליחה "להגיש " על "מגש של כסף" מדינה להמוני היהודים אשר זרמו אליה . לכן אך טבעי היה באווירת הימים ההם לראות בעולים החדשים שותפים מלאים בהמשך תנופת ההתיישבות , שותפים נאמנים ופטריוטים הנחלצים - לא רק למען עצמם - ונענים לאתגר שעמם ומדינתם הציבו בפניהם . כך ניתן היה להוציא את תושבי מחנות העולים מן הצריפים והאוהלים , ל"המציא" להם בתים ביישובים החדשים ובו בזמן להכניסם למעגל העבודה והתעסוקה לאחר תקופת "הניוון " ו " הבטלה " במחנות . יש להבין שהאתוס החלוצי היה נטוע עמוק בלב רוב דעת הקהל הארץ ישראלית הוותיקה ושיקף לא רק את עמדת ההנהגה המדינית באותה עת . הציבור הוותיק בארץ ראה בהחלת עבודה פיזית ותעסוקה גופנית , כמו עבודות דחק ועבודות יזומות אשר הומצאו לאנשים - מענה הוגן והולם לפרנסה ולתחושת סולידאריות , בדיוק כפי שהתרחש בעידנים קודמים כשהם היו עולים חדשים . כך באשר לעבודות דחק ועל אחת כמה וכמה באשר ליהלום שבכתר הציוני - הקמת יישובים חקלאיים . יישובים אלה , בנוסף לכל היתרונות שהוזכרו - היו אמורים לייצר ולספק מזון טרי לאוכלוסיית ישראל המתעצמת , הוותיקה והחדשה כאחד . אולם מפעל קיבוץ הגלויות העמיד בפני היישוב הוותיק אתגר חדש שלא הכיר בטרם מדינה - עלייה המונית של עולים אשר מוצאם הוגדר מזרחי - עולים מתימן , עיראק וצפון אפריקה . המכנה המשותף לעליות אלה היה "בניין פיעל , ' דהיינו , אנחנו הציונים ואנשי ארץ ישראל "מעלים " . " מארגנים " ו " מחסלים " את הגולה שבה הם מצויים . כלומר , אנחנו "האקטיבים" הם "הפאסיבים . " לכן היו אלה "עליות הצלה , " " ש אנחנו " באנו ליישם את הצלתם . ליהודים אלה , יחד עם התיאורים האקזוטיים שהתלוו להגעתם , הצטרפו סופרלטיבים כמו , "יהודי הקדם" או יהודים שעשו

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help