sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

לרוב ונהנה מסמכויות בתחומו הוא ואינו מחפש להתגבש עם אחרים לקבוצה סגורה וסמכותית . פירוש הדבר שאין לדבר על טכנוקרטים במונחים של 'מעמד' הפועל ' למען עצמו' בצורה מתואמת ותחת הנהגה אחידה . השליטה הטכנוקרטית דומה יותר למציאות שיש בה הגמוניה לתרבות מסוימת על פני תרבויות אחרות ושניתנת משמעות ערכית למעשיהם של בני רובד מסוים . זהו כנראה האמצעי העיקרי של השליטה הטכנוקרטית — קרי הדומיננטיות הטכנוקרטית . מכל מקום אנו למדים שגם בקיבוץ אפשר לדבר על תהליכים הידועים לנו מסביבות אחרות — אף כי מדובר במערכת חברתית ששנים ארוכות לא היה קיים בה שום מושג של תגמול כספי , ולא כל שכן תגמול כספי דיפרנציאלי . למרות זאת , טוען החוקר , ובצדק , עשוי חקר השתנות הקיבוץ להיות רלבנטי לניתוח התפתחות הטכנוקרטיה גם מחוץ לקיבוץ , בעידן שמשברים כלכליים וחברתיים בחברות מתקדמות מעידים גם הם על התחזקות הטכנוקרטיה ועליית הסטטוס שלה . מתוך הסתכלות זו אנו רחוקים מלראות בקיבוץ מציאות אוטופית , ומהבחינה הזאת ספר זה שופך אור על מה שניתן לכנות 'הפרדוקס הסוציולוגי של השוויון . ' על פי פרדוקס זה עלולה שוויוניות — כך מתברר בכל אופן — ליצור תחושות קיפוח דווקא בקרב אלה שמתוקף האחריות הכלכלית או הציבורית שלהם רואים עצמם תורמים יותר מאחרים — וזאת בעיקר כשהם גם משווים את מעמדם למעמד אלה התופסים עמדות דומות מחוץ לקיבוץ . נכון שאותם בעלי עמדות בולטות בתוך הקיבוץ זוכים ביתרונות אחרים כגון סמכות , יוקרה והשפעה , וכי גם תגמולים מסוג זה מסוגלים בהתחלקותם הלא שוויונית לגבש מערכת ריבודית ולגרום לניכור ואי שביעות רצון בקרב מי שזוכה לפחות . במילים אחרות גם אז תיתכן התרופפות של הסולידריות החברתית . אולם בו בזמן אפשר גם להניח שמי שיוצא נפגע יותר מהאחרים מהתרופפות זו הוא בעל המעמד הגבוה דווקא , שהיוקרה והסמכות שלו מאבדות אז מערכן בהיות אותם תגמולים ךלציוניים ( relational ) במהותם שתוקפם מותנה באיכות היחסים החברתיים בין הבריות . אי לכך , אפשר לצפות מצד אותו בעל סטטוס גבוה , הטכנוקרט , לשאיפה לפעול בקהילה למען הסדרים — אפילו מהפכניים ממש — אשר יתנו ביטוי 'הולם' יותר — בעיניו לפחות — לתרומתו לקולקטיב , גם אם פירוש אותם הסדרים היא התנגשות עם שאיפות העבר בתחום השוויון . זהו כנראה אחד הגורמים המסבירים שהטכנוקרטים , שהם היום האליטה ההגמונית של הקהילה , נרתמים בקיבוצים רבים לשינוי פניה . הכמיהה הזאת ל'תמורה לתרומה , ' כך מתברר מעבודתו החלוצית והמעמיקה של טופל , גוברת בימי משבר כאשר הכול תלויים יותר מתמיד בכישורי הטכנוקרטים . אליעזר בן רפאל

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help