sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ומוסדות חברתיים . לשתי התורות יש עניין בחקר השונות או הדמיון של חברות שונות . נחקרו גם קבוצות מובחנות באותה חברה כמו קבוצות אתניות , מעמדיות , דתיות וגם בהקשרים מיוחדים כגון אימהות לילדים עם צרכים מיוחדים , אימהות של ילדים רבים , אימהות מבוגרות , אימהות מתבגרות ועוד . בתוך מגוון מחקרים זה יש מקום מיוחד למחקר אימהות בקיבוץ . החברה הקיבוצית עוררה עניין רב אצל חוקרי חברה בשל המבנה השיתופי , שכאילו סתר רבות מההנחות הכלכליות והארגוניות המקובלות . החברה הקיבוצית כחברה אידיאולוגית מתוכננת הייתה צריכה לנסח תשובות עקרוניות ומעשיות , התואמות את האידיאולוגיה ואת המבנה החברתי , לשאלות של מעמדן של האמהות ושל הילדים . שאלה מוכרעת היא התיחום בין התחום הפרטי לבין התחום הציבורי וכיוצא מזה קביעת סמכותה של החברה להתערב ולהציב נורמות התנהגות ונוהלים ארגוניים . הילדים שנולדו היו צריכים לגדול כ ' האדם החדש ' וכדי להשיג מטרה זו היה חשוב לצמצם ככל האפשר את השפעתם של ההורים , שבאו לקיבוץ עם מטען גלותי ועם ניסיון של בית הורים בורגני . כפתרון נבנו בתי ילדים שהיוו מסגרת כוללת לילדים , וחלקם של ההורים היה למלא תפקיד של השלמה אמוציונלית במסגרת הזמן שהיקצה להם הצוות המקצועי של בית הילדים . דגש חזק הושם על מקצועיות הטיפול והחינוך . בארץ ישראל של לפני קום המדינה ובעיקר בגזרה הכפרית , היו שיעורים גבוהים של תמותת תינוקות . בחברה הקיבוצית הייתה דאגה להבטיח סטנדרטים גבוהים של טיפול שיוכיח את ההישגים שניתן להשיג בחברה שיתופית בעזרת המדע . ברור שהרצון להבטיח את בריאותם של הילדים הייתה חשובה כשלעצמה אבל בו בזמן הייתה האוריינטציה הישגית גם בתחום זה כמו בתחום החקלאות . האחראים לטיפול היו המטפלות שקיבלו הכשרה פורמלית . אימהות היו יכולות לקבל הכשרה ולהיות מטפלות אבל לא בקבוצת ילדיהן שלהן . הצפי היה שבתי הילדים עם צוות מטפלות מקצועי יבטיחו שכל הילדים יקבלו טיפול שווה שינטרל את הייחודיות של כל משפחה . מקומן של האימהות בתורת החינוך הקיבוצית היה במידה מסוימת היפוכו של זה שהתנסח בתרבות המערבית . אחרי מלחמת העולם השנייה הופיעו מחקריו של בולבי . ( Bowlby 1951 ) שהשפיעו על דור שלם של חוקרים , מחנכים וגם על התפיסה הרווחת . בולבי חקר קבוצת ילדים שבזמן מלחמת העולם השנייה באנגליה פונו

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help