sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה יכולתן ורצונן של נשים ללדת הם תופעה אוניברסלית הדורשת התייחסות ואף התמודדות חברתית ואישית כאחד . בין אם האישה יכולה ורוצה ללדת ובין אם לא , אין לה ברירה אלא לתפוס עמדה כלפי אימהותה . פוריותה מוגבלת לקטע גיל מוגבל ובטווח זה עליה להחליט אם היא רוצה לקבל עליה את תפקיד האם . החלטה זאת אינה חד פעמית אלא נדרשת ממנה מחדש בכל תקופת פוריותה . אם היא רוצה להיות אם עליה לבחור בן זוג או להיעזר בטכנולוגיית ההפריה המודרנית . האימהות היא תפקיד מחייב וארוךטווח שבעיקרון אי אפשר להינתק ממנו . גם אם אישה בחרה לא להיות אם היא מתויקת בחברה בסעיף 'אישה שאינה אם . ' האימהות אינה רק שאלה פרטית אלא היא גם שאלה חברתית . לחברה יש אינטרס להבטיח את המשכיות האוכלוסייה במספרים אך גם באיכות האוכלוסייה , כמובן , מנקודת ראותה של החברה המסוימת . ואכן נוצרו בחברות השונות ערכים , חוקים , והסדרים פורמליים ובלתי פורמליים הנוגעים לאימהות . שאלת היסוד שמעסיקה את החוקרים , ובמידה מסוימת את אלה שיש להם עניין תיאורטי או מעשי בנושא האימהות היא , האם הרגש האימהי , ההתנהגות האימהית , הכמיהה לצאצאים והכושר לטפל בהם הם מולדים , הווה אומר נקבעים על ידי הגנים , או נלמדים ונקבעים באמצעות גורמים חברתיים ולפיכך יהיו תלויים בגורמים חברתיים . לשתי התיאוריות יש תומכים ויש מבקרים , אך הוויכוח טרם הוכרע . התורה הפסיכו ביולוגית טוענת שהרגש האימהי וההתנהגות האימהית הם חלק בלתי נפרד מהמכלול הפסיכו ביולוגי של האישה . מכאן שניתן להסביר התנהגויות של נשים , כמו למשל העדפת קשרים הטרו סקסואליים , הבחירה בבן זוג בעל תכונות מסוימות והעמדת האימהות במרכז חייה של האישה הבוגרת . מבחינה זו דומה התבנית האנושית לזו של היונקים העליונים . טענתם של הפסיכרביולוגים אינה ניתנת לאישוש אלא באמצעות הצבעה על קווים של התנהגות אימהית דומה בחברות השונות זו מזו . לעומתם באה עמדה המצביעה על רב גוניות של תפיסות ושל התנהגות אימהית בחברות שונות , ואפילו בקבוצות אוכלוסייה שונות באותה חברה . לפי דעה זו האימהות נעצבת על ידי גורמים חברתיים ותרבותיים על מרכיביהם , כמו ערכים , דת , אידיאולוגיה , טכנולוגיה

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help