sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

גדולה לטבע וגם ברצון לפיתוח . א . ד . גורדון - מורה הקיבוץ , עמד על החשיבות הגורלית של היחס לטבע , של הקשב , האחריות והראייה הכוללת , ובכך קבע לראשונה תפיסה אקולוגית . הוא האמין כי יחס מוסרי לטבע על כל פרטיו הקשורים זה לזה ותפיסתו כמערכת כוללת , צריכים להיות תשתית גם ליחסים המתחדשים בין בני האדם . לתפיסתו האנושית הייתה השפעה על תכנון הקיבוץ והוא השתקף בתגובות של חבריו להצעות שונות של תכנון . הקיבוץ מראשיתו היה ניסיון לשלב יסודות של קומונה עם יסודות של קואופרטיב . אמצעי ייצור משותפים של קואופרטיב וצריכה משותפת קומונאלית . חינוך משותף ופעילות לכלל החברה . תכנון הקיבוץ התייחס כל הזמן אל אסכולות שונות . הוא הושפע גם מתנועת עיר הגנים וגם מהמודרניזם . שפת התכנון הגיעה מהזרמים החדשים של הארכיטקטורה . דור המורים של הבאוהאוס היה דורם של המתכננים הראשונים . אחר כך הגיעו גם אנשי הבאוהאוס עצמו . פרדי כהנא , מחבר ספר זה , שייך לדור אחר של מתכנני הקיבוץ . דרך חייו - ילד שהיגר מאירופה הנכבשת על ידי הברבריות הנאצית לאנגליה המתגוננת - הובילה אותו לרצון ליצור אלטרנטיבה הפורצת את מגבלותיה של ההיסטוריה הקשה . תחת הרושם הטראומטי של האירועים הוא מגיב בלימודי ארכיטקטורה וברצון לתכנן את האוטופיה היהודית החיונית . שלא באוטופיה שהיא שום מקום הוא מבקש לתכנן אותה במקום קונקרטי . הוא ראה אותה מתגשמת בארץ ישראל , אך מפאת התנאים הפוליטיים בתקופה הוא נאל ץ לתכנן אותה על אדמת בריטניה , בהכשרה של תנועת הנוער הבונים . פרדי כהנא לא הסתפק בתכנון בניין האוטופיה , הוא עולה לארץ ישראל ומצטרף לקיבוץ . לדידו הקיבוץ לא היה רק אתגר תכנוני , מודל לאלטרנטיבה חברתית המונח במשרדו של האדריכל , אלא גם אתגר אישי . בקיבוץ יישם פרדי לא רק את הידע המקצועי שלו אלא גם את החוויות ואת החלום החברתי שגיבש עם חבריו בניסיון חיים ארוך שנים . הוא אינו אדריכל המתכנן בתים לאחרים ובונה לעצמו במקום אחר את בית חלומותיו . הוא תכנן את הבית שלו ושל חבריו בחברה שיתופית שבה כל הכרעה על ביתו הופכת להיות הכרעה על כלל בתי הקיבוץ . בחברה שבה המגע בין החברים כה הדוק והנחת היסוד שלה הוא שוויון ערך האדם , חברה שבה הזכות

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית

המועצה לשימור מבנים ואתרי התיישבות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help