sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
From:  > כרעה ברוח > מבוא

Page:13

JUJH הבוחן את היצירה הקיבוצית ואת קשריה אל התרבות הישראלית עשוי לתמוה : מה הפך את הקיבוץ למנוע תרבותי כה גדול ? החברות הקיבוציות היו חברות זעירות יחסית , מה גרם לחיוניות יצירתן העצמית ועשה אותן כה פעילות ומעניקות השראה לתרבות הציונית ישראלית ? הבוחן שאלה זו צריך לתאר הן את היצירה התרבותית שצמחה מן הקיבוץ והן את ההיענות הרבה של יוצרים , אמנים ומערכות פוליטיות לקולות שבאו ממנו . יוצרים עירוניים ביקשו את ההד בקיבוץ , את הקהל המכוון לתרבות בקיבוץ . אף על פי שבשנים הראשונות דחו חברי הקיבוץ את נוהג מחיאות הכפיים לאמנים כמנהג בורגני , ביקש הקיבוץ הד ליצירתו ולחווייתו בעיר . הוא ביקש גם להיות נחל בזרם המרכזי של התרבות בישראל ובעולם היהודי . לעתים קרובות הוא נקרא לעזור בארגון , בעיצוב מפעלים גדולים ובעידוד האינטליגנציה העירונית , וזו חשה שותפות עם אנשי הקיבוץ . הקיבוץ היה יזם תרבותי גדול , העיר העניקה לו מפרי רוחה . הקיבוץ לא רק בנה בתים אדומי רעפים באידיליה בטבע , לא רק הקים חומה ומגדל והפך אותם לסמל לדרמה ההתיישבותית , הוא בנה תשתית הקשורה לחלום , לאוטופיה , לחזון התרבותי של הארץ הישנה חדשה . בביקור של אנשי העיר בקיבוץ , העיר לא ביקשה לנוח בכפר אלא להתנסות בטעמים הציוניים לתרבותה . רבים ממעצבי התרבות הישראלית עברו פרק חיים בקיבוץ . זו הייתה עבורם חוויה של התבגרות . הם העניקו את מיומנויותיהם הבוגרות ואת חזונם לחברה כולה . גם המיומנות וגם החזון נקשרו עם חווייתם בקיבוץ . הקשר בין תרבות הקיבוץ לתרבות הישראלית החל מוקדם מאוד . שורשיו נעוצים בקשר בין מייסדי התרבות הישראלית , האינטליגנציה של חובבי ציון והציונות של שנות התשעים של המאה התשע עשרה , מתיישבי האהל , המגדל והבית היו לסמל עם המנורה תערוכת "פסטיבל הקיבוץ , " עיצוב ; גידי ק"ך

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help